• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

LØPING

Løping kan alle få til, uansett erfaring og nivå

Det handler om å legge en slagplan og starte enkelt. Formen vil bli bedre for hver eneste tur!
Løping er stadig mer fristende nå som våren er i anmarsj. Dette er tiden da mange har lyst til å komme i bedre form.
Det kreves heller ikke mye forkunnskaper, utstyr eller erfaring for å begynne med løping, det er derimot noen ting som kan være lurt å ha i bakhodet før man snører løpeskoene og begir seg ut døren.

Løping mot et mål

Alle kan kose seg med løping! Og formen vil bli bedre for hver eneste løpetur, og da gjelder det å sette seg nye, realistiske mål.
Maxim-ambassadør Kristian Ulriksen (30) har selv tatt reisen fra utrent til norsk maratonelite, så han vet hva han snakker om. Det er ikke lenge siden han startet med begredelig form og spilte for store summer i verdens største pokerturneringer samtidig som kroppen forfalt. Etter et veddemål med faren, begynte han å prioritere løping. Noen år senere er han en del av Norges maratonelite.

– Det er viktig å ta steg for steg. Finn et mål som er artig, trigger litt ekstra og som gir deg noe som virkelig inspirerer, sier Ulriksen.

– Dager der trening ikke frister like mye som vanlig, dukker opp. Da gjelder det å ha et godt mål og en fin plan å jobbe mot..

Løping på tredemølle er bra – ute er best

Det er ikke alltid at vær og vind gjør det fristende å gå ut, eller om familiesituasjonen gjør at du ikke kommer deg ut døra. Trenden de siste årene har vært at flere og flere investerer i egen tredemølle hjemme eller har tilgang til en mølle på sitt lokale treningssenter.

– Løping på tredemølle er et veldig bra alternativ, men det absolutte beste er å løpe utendørs. Det er lett å bli litt lurt av for mye løping på mølle og møtet med naturen, terrenget og asfalten kan bli litt tyngre enn ønsket, sier Kristian Ulriksen.

For å variere treningsformene er det lurt å gjøre noe annet enn bare løping. Aquajogging, ellipse, litt sykkel og styrketrening er lurt å ha med i planen for de som er nybegynnere eller løper en del.

Image

Få 15% Rabatt på sportsernæring til Løping!

Meld deg på vårt nyhetsbrev nå.

Løping med egen teknikk

God løpeteknikk er det mange som snakker om – og har meninger om. Kristian er klar på at det lønner seg å gjøre det beste ut av sitt eget utgangspunkt.

– Hver enkelt løper har sin teknikk. Det gjelder å gjøre løping på sin egen måte og prøve å optimalisere. Ikke gjør de store forandringene. Det som er det beste med løpingen er at det bare er å løpe, uten å tenke for mye, sier Ulriksen.

Men noen tips er greit å ha i bakhodet uansett: Løp avslappet, finn en flyt og nyt at steget og kroppen drar deg framover. Ukentlig vil det som regel gå lettere og lettere.

 

Unngå skader – velg riktig sko

– Løping er effektivt, men det er forholdsvis stor skaderisiko i forhold til mange andre bevegelsesformer. Ha dette i bakhodet i startfasen og underveis, råder Kristian Ulriksen.

Et godt tips er å bruke sko som passer ditt steg og løpesett. De fleste, gode sportsbutikker kan hjelpe deg med å finne frem til riktig modell. Løpesko skal være behagelig og du skal få lyst til å løpe når du får på deg skoene. For å unngå ensidig belastning, er det også smart å bytte ut noen løpeøkter med andre treningsformer. Aquajogging, ellipse, litt sykkel og styrketrening er lurt å ha med i planen for ferske løpere.

Image

Hold deg oppdatert på våre tilbud!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM