• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

28 februar 2019

Hvordan kan man bli bedre på langrenn? I denne artikkelen viser vi, sammen med tidligere landslagsutøveren på langrenn Martine Ek Hagen, hvordan du kan få bedre skiteknikk i klassisk. Vi tar deg gjennom de tre forskjellige teknikkene og gir tips på hvordan du kan bli en bedre langrennsutøver.

Klassisk langrenn

Den klassiske stilarten i langrenn er også den som er lettest å lære seg. Denne stilen praktiseres i skisporet hvor skiløperen bruker klassiske ski som har en grepssone midt på skien. Innenfor klassisk langrenn finner du tre ulike teknikker, nemlig diagonalgang, staking og staking med fraspark.

Diagonalgang

Diagonalgang er den enkleste teknikken innen klassisk langrenn. Den er lik løping og spasering, hvor armene og beina beveges i motsatt retning. Høyre ben skyves bakover, mens høyre arm føres frem. I videoen kan du se hvordan teknikken utføres.

Tyngdeoverføring i diagonalgang

I diagonalgang er det viktig å få en effektiv vektoverføring på ski for å få et godt feste i frasparket. I videoen ser vi at Martine skifter hele vekten til én ski, før hun skyver fra med full styrke. For å få fullt trykk er det viktig å bruke hele styrken din, samt energi fra magen og kjernen ned i skiene.

Kroppsposisjon i diagonalgang

For å skape fullt trykk mot langrennskiene er det veldig viktig med rett kroppsposisjon. I videoen ser vi at Martine har en diagonal vinkel mellom ankelen og overkroppen, samt en liten bøy fremover.

Husk å fylle på med energi

Langrenn er en form for trening som ofte krever høy ytelse over korte perioder eller utholdenhet over lengre tid. Husk derfor å fylle på med riktig energi før, under og etter treningsøkten. Les mer om hvordan Maxims sportsdrikke kan maksimere ytelsen under en langrennsøkt her. 

Staking

Staver er minst like viktig som ski for å skape bevegelse fremover på langrenn. En av de to stavteknikkene er staking, og det er den andre tradisjonelle teknikken i klassisk langrenn. Her brukes stavene til å skape bevegelse ved å skyve i fra. Se videoen med Martine Ek Hagen hvor hun utfører denne skiteknikken.

Posisjon og hvor du skal sette stavene dine

Det viktigste å tenke på ved staking er at du må vite hvordan du skal posisjonere kroppen din og hvor du skal sette stavene. For å finne den riktige posisjonen for staking må hoften skyves frem, mens vekten plasseres på tærne og fremre fot. For å generere så mye kraft som mulig i stakingen, bør stavene plasseres godt foran tærne.

Kroppsvekt og rett muskelgruppe

For å maksimere kraften og minimere anstrengelsen i det du skyver deg frem, er det viktig å sette hele kroppsvekten ned som kraft i stakingen. Det er også viktig å skyve med magen istedenfor armene, dette for å bruke en så stor muskelgruppe som mulig. I videoen ser vi at Martine bruker hele kroppsvekten ned i stavene, samtidig som hun holder magen og kjernen spent gjennom hele framskyvet.

Staking med fraspark

Staking med fraspark blir mindre og mindre brukt i og med at det har blitt erstatte med staking. Teknikken er en kombinasjon av staking og diagonalgang hvor stakingen kombineres med fraspark. I videoen kan du se hvordan Martine utfører teknikken.

Tyngdeoverføring

På samme måte som i diagonalgang er tyngdeoverføringen viktig for å skape maksimalt grep i frasparket. Igjen ser vi at Martine beveger hele vekten over på én ski, før hun skyver i fra med full styrke. For å få fullt trykk henter hun igjen all styrke fra mage og kjerne som føres ned i skiene.

Kropp- og skiposisjon

For å få maksimalt grep i frasparket er det også viktig å ha riktig posisjon både i kroppen og på skiene. I videoen ser vi at Martine skyver ut hoften, slik at skien kommer så langt frem i sporet som mulig, før frasparket.

Relaterte blogginnlegg