• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

28 februar 2019

Sammen med tidligere landslagsutøver Martine Ek Hagen gir vi deg tips til hvordan du får bedre teknikk på langrenn. Ta en titt på våre instruksjonsvideoer for å lære deg god teknikk for klassisk, skøyting og styrketrening.

Skiteknikk klassisk

Klassisk er den tradisjonelle og enkleste formen for langrenn. Innen denne stilarten finnes det tre teknikkformer, diagonalgang, staking og staking med fraspark. Her kan du lese mer om disse tre formene for klassisk skiteknikk og se hvordan du skal utføre øvelsene i videoene med Martine Ek Hagen.

Skøyteteknikk på langrenn

Skøyting er en moderne stilart innen langrenn, og den blir bare mer og mer populær. Den kan minne litt om is-skøyting og ansees som noe mer dynamisk og utmattende enn klassisk skiteknikk. Skøyting inneholder primært tre fartsbaserte teknikker, nemlig padling, dobbeldans og enkeldans. Her kan du lese mer om de tre forskjellige skøyteteknikkene innen langrenn, samt se video av teknikkene for å få et bedre overblikk.

Styrketrening for langrenn – Gjør deg klar for sporet

Med langrenn trener du alle de store kroppsdelene i samme treningsøkt, samtidig som du reduserer slitasje og skader på leddene. Dette er kun to av årsakene til at sporten har blitt så populær. Til tross for dette er det viktig å ha fysikken på plass, nettopp for å minimere risikoen for skade, og få så mye ut av langrennsøkten som mulig. Sjekk ut artikkelen og videoen om styrketrening for langrenn her!

Har du planer om å bli en langrennsløper og gå ut i sporene i vinter? Eller kanskje oppdatere teknikken din? Da anbefaler vi at du starter med styrketreningen på sommeren/høsten. De to viktigste delene av styrketreningen er de som aktiverer magen, kjernen og overkropp, samt forbedrer balansen. Sjekk ut treningsprogram og video med Martine Ek Hagen her!

Relaterte blogginnlegg