• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

25 januar 2017

Håndballyndlingen og Maxim-ambassadør Linn Jørum Sulland har OL-, VM- og EM-gull på samvittigheten. Nå trener hun knallhardt for å komme tilbake på banen etter en alvorlig kneskade.


TEKST: Maximsport.no

FOTO: Maximsport.no


  • Hva slags treningsbakgrunn har du?

Jeg skjønte veldig tidlig at det var håndball jeg ville drive med. Både mamma og pappa spilte. Jeg holdt på med flere andre idretter også: fotball, friidrett og tennis, men jeg var aldri i tvil om at det var håndball som var greia.

 

  • Hvor mye trener du i løpet av uken?

Vi har 6-7 fellesøkter med laget, også har jeg 4-5 individuelle i tillegg. Jeg trener litt annerledes nå enn ellers fordi jeg har vært skadet et halvt år. Men det er både styrke og løping. Jeg kan også være i hallen for meg selv, og bare skyte.

 

 

  • Hva motiverer deg til å trene?

Det er ønske om å bli en bedre håndballspiller som ligger der, jeg hadde ikke holdt på på det nivået her hvis det ønsket går bort. Jeg tror jo fremdeles at jeg kan bli bedre. Det er det som driver meg: å se hvor god jeg kan bli. Det føles også veldig bra når økta har vært god. Spesielt hvis man har klart å løfte mer eller få til ting man har slitt med før, så er det alltid en god følelse. Den kommer kanskje mest i forbindelse med håndballtrening. Det er jo først og fremst der jeg vil videre, bli bedre. Også vet jeg jo at all egentreningen må til i tillegg. I perioden opp mot OL i London så begynte vi å få egne fysiske trenere gjennom Olympiatoppen, og det endret den håndballspesifikke styrketrening veldig. Det året hadde vi veldig god fremgang – både på banen og fysisk. Hele laget var med på opplegget, men jeg bodde veldig nærme Oslo, så jeg var kanskje den som fikk mest ut av det. Det som hadde vært litt egenstyrt fra før falt liksom på plass, de hadde veldig peiling og vi fikk finjustert alt sammen.

 

  • Gleder du deg alltid til å gå på trening?

Det er ikke alltid gøy å trene, det vil jeg ikke si. Men jeg føler absolutt at det oftest er gøy. Og jeg vil alltid bli bedre, så motivasjonen min er veldig bra når det gjelder å gjennomføre. Det kjedeligste er kanskje skadeforebyggende trening, selv om det kanskje er det viktigste. Løpeøkter er ofte de tyngste å komme seg gjennom. Det verste er når man får vondt fordi kroppen ikke fungerer som den skal, men at man må gjennomføre. Det er da jeg syns det er tyngst, uansett hva det er. Jeg hadde vondt i kneet, vondt i skulderen, det er mye vanskeligere å komme seg gjennom det med smerte enn uten.

Linn Jørum Sulland, trening
FOKUSERT: Linn Jørum Sulland innrømmer at ikke trening alltid er gøy, men at det må til for å bli bedre.

 

  • Hva er målet for 2017?

I 2017 skal jeg trene for å bli frisk i kneet, trening er den eneste behandlingsformen for skaden. Det er mål nummer èn. Mål nummer to er å komme tilbake i god gammel håndballform. Det skulle ta fire måneder, nå har det gått åtte så jeg vet ikke helt når jeg er bra igjen. Men i april mai bør jeg være på banen igjen.Foreløpig har det ikke vært vanskelig å motivere seg for opptreningen. Skaden skjedde jo uken før OL, så det var jo en meganedtur, men jeg bestemte meg raskt for at jeg skulle tilbake, jeg var jo så gira. Da det skjedde følte jeg at jeg var veldig god, og at det var veldig gøy å spille håndball. Jeg har lyst til å få ut det jeg følte jeg hadde inne da.

 

  • Ditt beste treningstips?

Tren sammen! Jeg syns det er mye lettere å komme i gang hvis vi har en avtale. Vi gjennomfører sammen, det blir det morsommere.

 

Les også: Heidi Løke flytter hjem

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM