• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

10 juli 2018

I de senere år har det blitt mer og mer vanlig for syklister med styrketrening. Selv har André Fjærestrand Bratli syklet aktivt i nesten 13 år, men det tok lang tid før han begynte med styrketrening relatert til sykling.

Les også: Treningsprogram for syklister

Det største grunnen er nok at i hans omgangskrets, var det få eller ingen som drev med dette tidligere, da det ble ansett som unødvendig og bortkastet tid. Nå de siste årene har dette blitt veldig vanlig og gjengangeren er maksstyrke med få repetisjoner spesielt på ben.

Les også: Få riktig sykkelteknikk

Hvorfor trene styrke?

For André sin del har det blitt 3-15 repetisjoner, og 3-6 sett avhengig av øvelse og muskelgruppe. Ofte korte og tunge reps på ben, mens kjernemusklatur har fått flere repetisjoner og sett. I off-season har han forsøkt å gjennomføre to økter i uka, mens i sesongen vedlikeholdt hver 10.ende dag.

Og da vil naturligvis spørsmålet være; «Hvorfor bør syklister trene styrke?» Jo, fordi det er flere studier som nå viser at man for eksempel får større utbytte av kombinert styrke og utholdenhetsøkt enn kun utholdenhet. Styrketrening er også skadeforebyggende trening som vil gjøre at du kan takle tøffere økter senere, og bidra til at du sykler mer teknisk riktig – samt bruker mindre krefter på mer watt (kraft du legger ned i tråkket. Arbeidsøkonomien blir bedre).

Les også: Raskere på sykkel med styrketrening

Hvilke øvelser og muskelgrupper bør man fokusere på?

I første omgang så ville André ha fokusert på ben og kjernemuskulatur. Når det kommer til hvilke benøvelser så ville han startet med for eksempel gående utfall, bulgarsk utfall, knebøy, tåhev med vekter, og leg extensions.

Når det kommer til kjernemuskulatur anbefaler André planke, sideplanke, rygghev og kneopptrekk i slynge (kan også kjøres med armhevninger for å øke vanskelighetsgraden). Dette er de to muskelgruppene han som landeveissyklist ville prioritert. Som terrengsyklist ville det være relevant med enda flere overkroppsøvelser og armer inkludert.

POPULÆRE PRODUKTER

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!