meal prepping

Mer protein og sunnere mat med meal prep og food prep

Food- eller meal prepping er i vinden som aldri før. Både folk som trener mye, barnefamilier og studenter er i ferd med å kaste seg på trenden som lenge har vært utbredt i utlandet. Så hva er det egentlig med food- eller meal prepping som er så bra?

Fenomenet meal prepping startet blant kroppsbyggere som trengte å få i seg nok proteiner eller følge en bestemt diett.  Meal prepping har derfra spredd seg blant vanlige folk og familier som ønsker å få kontroll over hva de spiser. Fenomenet har vært mer utbredt i utlandet, også i barnefamilier. Det trenger ikke dreie seg om slanking, tvert imot, det handler mer om å få i seg nok av det som er godt for kroppen. Det å «meal preppe» handler i bunn og grunn om å gjøre klar måltider på forhånd, slik at det bare er å gå i kjøleskapet å finne et måltid, varme det opp eller spise det kaldt. Det er også mulig å lage ferdige retter basert på meal prep for veganere. Selve konseptet er vel egentlig ikke så nytt, men har forsvunnet litt i samfunnet vårt. I tidligere tider var det nok mer vanlig å ta vare på matrester, tenke framover og forholde seg til mat som en ressurs du forvalter.

Optimalt treningsutbytte

Vi hos maximsport.no bruker selvfølgelig mye av tiden vår på å tenke ut gode løsninger for folk som er opptatt av trening og kosthold. Her kan du finne masse gode oppskrifter, tips og råd til restituering samt produkter som gjør det enklere å hjelpe kroppen til å trives maksimalt. Vårt mål med dette er å gjøre det enklere å velge sunne alternativer i hverdagen, slik at du kan nå treningsmålene dine. Inspirasjon og oppskrifter til meal prepping finner du i denne artikkelen.

Grunner til å starte med meal prepping

Veien til kjøleskapet er veldig kort når man er sulten etter trening, og faren for at du velger noe som gir deg en rask energiboost er stor. Ønsker du å kutte ned på karbohydratene, så er sjansen for at du velger sunt veldig mye større hvis du finner noe ferdiglaget i kjøleskapet eller i bagen. Og det er ikke bare seriøse kroppsbyggere og idrettsfolk som kan dra nytte av food prepping. Enten du bor alene eller organiserer en stor barnefamilie, har meal prepping i bokser store fordeler som hjelper deg til å velge riktig, spare penger, tid og mye grubling over hva du skal ha til middag i dag.

Tid – og dermed penger – spart

En av de andre store fordelene med meal prepping er at du lager mat sjeldnere, og da blir det mindre oppvask og gryter å skrubbe. Har du fryser, så er det lett å lage opp forskjellige retter som meal prep i bokser og fylle opp i fryseren, slik at du får god variasjon. Mange retter holder seg også godt i kjøleskapet i en ukes tid. Det er også mye rimeligere å lage større porsjoner av det samme, dele opp og spise etterhvert. I tillegg gir god planlegging, som å finne gode meal prepping-ideer, store utslag på kassalappen. Spontanhandling i butikken når man er sulten går ofte helt over styr, og da er du samtidig på god vei til å fylle opp skapene med usunn mat.

Du vet alltid hva du skal spise

For mange er spørsmålet om hva du eller vi skal ha til middag, noe som kan være et litt vanskelig spørsmål kl.17 på en hverdag, og ofte skal det gå fort. Kommer du i gang med meal prepping, så vet du alltid hva du skal ha til middag! Søndag er ofte en fin dag å lage opp mat for hele uken, både til store og små. Gjør det til en vane eller familieaktivitet, og slipp kreativiteten løs når du har overskudd til det.

Meal prepping for småbarnsforeldre

Det er en kjent sak at lite søvn kan påvirke matvanene dine. Hvis du er småbarnsforelder og sliter med lite og dårlig søvn, er det lett å ty til usunne, sukkerholdige matvarer for å få en boost. Med små barn i huset er det også veldig hektisk, husarbeid, jobb og gjøremål fyller dagen og etterlater ofte lite tid til å tenke på egne behov og matvaner. Det er også lett å havne i «barnematfella», hvor man ender opp med å spise det barna liker best og som går fort å lage, som pølser og pasta. Her kan meal prepping i bokser og poser virkelig gjøre en stor forskjell i hverdagen. Hva hvis du kunne finne ferdige salater, små sunne hjemmelagede måltider du kan varme i mikroen, OG slippe å lage mat hver dag? Ja, det er mulig!

Food prepping for barn

Det å meal preppe for barna er også en genial ide. Da vil du oppdage at måltidene raskt blir sunnere, og du kan bruke tiden spart på andre ting. For mange barnefamilier går mye tid med til å lage middag – for ikke å snakke om opprydningen etterpå. Til de minste barna kan man i tillegg fylle klemmeposer med hjemmelaget innhold. Det finnes mange klemmeposer på markedet man kan bruke om igjen og vaske i oppvaskmaskinen. Disse kan du også sende med matpakken i barnehagen. Det som kreves er litt organisering, men det driver du jo med i denne perioden uansett. Etterhvert går det lettere, og for deg som ikke elsker å lage middag hver dag byr meal prepping på en velkommen lettelse i hverdagen.

Til slutt noen av de mange fordelene med meal prepping:

  • Du spiser sunnere
  • Du kan nå treningsmålene dine raskere
  • Du får sunn, hjemmelaget mat
  • Du sparer tid
  • Du sparer penger
  • Du slipper store opprydninger på kjøkkenet hver dag
  • Hvis du trener, vil du alltid vite hvor store mengder næringsstoffer du spiser
  • Du kan sette sammen et måltid som passer ditt treningsnivå og dine ambisjoner
  • Hvis du er veganer eller vegetarianer kan du spesialtilpasse måltidet til dietten din

Populære produkter