• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

2 februar 2016

– Treningsgrunnlaget bør allerede være lagt, men det finnes noen triks som gjør det lett å toppe formen inn mot Birkebeinerløpet, sier langløpsspesialist Anders Aukland.


TEKST: MAXIMSPORT
FOTO: TEAM SANTANDER

For mange skientusiaster er det klassiske Birkebeinerrennet fra Rena til Lillehammer vinterens høydepunkt. Årets renn går 19.mars og er det 78. i rekken. Distansen er som vanlig 54 kilometer og deltagerne må som alltid bære en sekk på 3,5 kilo.

Langløpskongen Andres Aukland elsker «Birken», og vant selv løpet i 2010. Med drøyt èn måned til starten går, bør grunntreningen allerede være på plass, men Anders har noen ess i ermet til alle som vil toppe formen litt ekstra frem mot 19.mars.

– Det aller viktigste er å sørge for å være mest mulig på ski. 2-3 dager i uka bør du være ute i sporet og konsentrere deg om å gå mest mulig riktig. Langrenn handler aller mest om teknikk og balanse. Får du til dette, sparer du krefter og kan holde på i timesvis hvis formen er ok fra før, mener Aukland, som går for langløpslaget Team Santander.

LES OGSÅ: Diagonal eller staking? –  Aukland-brødrene om staking (video)

 

Gutta i Team Santander er heltidsutøvere, men de færreste som går for merket i «Birken» er har ubegrenset med tid til å trene. Dermed blir det ekstra viktig å gjøre de riktige grepene når man først kjører økter.

– Ofte er det slik at jobb og familieliv kun gir mulighet til kjappe og harde økter. Disse kan fint kjøres på tredemølle eller stakemaskin, hvis du har tilgang på en slik. Men det jeg vil på det sterkeste anbefale at man gjør plass i timeplanen for noen litt tøffere langturer på 2-4 timer frem mot midten av mars. Det er viktig at både kropp og hode er kjent med det som venter når du står på startstreken på Rena, forklarer Aukland.

Den siste uka før selve rennet, mener Team Santander-kapteinen det er smart å samle krefter.

– «Birken» er tøff, så det gjelder det å ha mest mulig overskudd inn mot selve rennet. Er du godt trent, vil ofte en god oppskrift være å gå et testløp helga før «Birken». Da får du både «blåst ut» kroppen litt, og samtidig kjent på hvordan formen er. Etterpå gjelder det å spise riktig, sove godt og kun ta noen lette treningsøkter som gir energi og overskudd.

LES OGSÅ: Staking er fremtiden: – Slik blir du en råtass i staking

 

Det er også helt avgjørende at du har trent  – og er kjent – med utstyret du skal bruke i rennet. Det er dumt å la seg friste til å investere i nye fancy ski, sko, staver eller klær som får sin debut over fjellet mellom Rena og Lillehammer.

– Nøkkelen er å kjennes utstyret og holde seg til faste rutiner. Det er sjelden smart å prøve på noe helt nytt underveis i et såpass hardt renn. Det gjelder også for næringsinntak. Hold deg til det du vet fungerer og kroppen din tåler. Da kommer «Birken» til å gå som en lek! smiler Anders Aukland.

Energi til skituren? Det får du her!

FMO150321-25992

FOLKEFEST: 19. mars går årets Birkebeinerrenn av stabelen. Maxim er offisiell sponsor av den magiske turen over fjellet mellom Rena og Lillehammer.

 

POPULÆRE PRODUKTER

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM