• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

11 august 2015

For å prestere optimalt, må kroppen ha riktig væskebalanse. Hovedregel: Drikk mer enn du tror – og tiss blankt!

 

2-3 liter daglig

Kroppen din består av ca. 60 prosent vann, og for å dekke det mest nødvendige behovet bør du drikke 2-3 liter væske daglig. Husk å drikke regelmessig når du spiser, og mellom måltidene. Appelsinjuice og melk er fint til brød- og kornmåltider. Melk inneholder både protein og kalsium, mens appelsinjuice øker jernopptaket på grunn av høyt C-vitamin innhold. Til middag er vann det beste valget. Husk å drikke godt mellom måltidene, og hvis du trener må du også sørge for å få i deg ekstra væske under og etter øktene for dekke inn væsketapet.

Fast eller flytende næring under maraton?

Drikk før du blir tørst

Vann er supert som tørstedrikk. Og sørg alltid for å drikke før du blir tørst. Du kan nemlig ha et betydelig væsketap før du begynner å føle deg tørst, og kroppen vil da fungere dårligere. Dessuten reduseres tørsten under trening, slik at du alltid skal drikke mer en tørsten tilsier når du trener! De aller fleste som bedriver idrett kan med fordel øke væskeinntak både under trening og i dagliglivet. Ikke vær redd for å drikke for mye; nyrene fjerner et eventuelt væskeoverskudd. Husk at glykogen binder vann, slik at kroppens vanninnhold øker med større glykogenlagre. Derfor er det gunstig å ha fulle glykogenlagre før langvarig trening og konkurranse. I situasjoner der du har stort væsketap bør du ikke drikke for mye  kaffe eller te – dette er vanndrivende.

 

Sjekk urin

Urinmengde og urinfarge sier ofte noe om du drikker nok. Som hovedregel, skal du være tisstrengt når du står opp om morgenen, og du skal tisse flere ganger om dagen. Morgenurinen vil normalt sett være mørkere i fargen enn senere på dagen. «Å tisse blankt» utover dagen, er en bra indikasjon på at du drikker nok. Trener du i høyden eller i varmt klima, er det et godt tips å veie seg hver morgen. Et avvik på mer enn 0.5 kilo (gitt at du spiser normalt) kan bety at du ikke er i væskebalanse.

 

Slik sikrer du riktig væskeinntak:

* Dropp kaffe og te når du har stort væsketap

* Drikk vann når du er tørst

* Drikk mye mellom måltidene

* Drikk minimum to glass til hvert måltid

 

KILDE: Olymiatoppen

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM