• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

18 juli 2018

Windsurfing, eller vindsurfing på norsk, er en utrolig kul og krevende sport, men ikke fortvil – Vindsurfing er en sport alle kan prøve seg på. I denne artikkelen forteller den norske utøveren, Oda Johanne, blant annet hva du bør tenke på og tipser om de beste stedene for vindsurfing i Norge!

Hva er vindsurfing? 

Windsurfing er en idrett som foregår på vannet. Du står på et brett og holder i en bom. Bommen er festet til en mast, og masten har et seil på seg. Som nybegynner er det enklest å starte når det er lite vind, men ikke helt vindstille, da du trenger litt vind i seilet for å få fremdrift og forstå hvordan du skal bruke vinden til å komme deg fra A til B. Windsurfing var super populært på 80 tallet, og nesten alle hadde windsurf utstyr. Windsurfing er en utrolig fin idrett som kan gi deg mestringsfølelse, adrenalin og god trening. Og ikke minst, du er ute i naturen!

 

Hva er forskjellen på surfing og vindsurfing? 

Et surfebrett er kun ett brett med en leach og finner, mens windsurfing utstyr består av brett og rigg. Brettene i windsurfing har fotstropper skrudd inn på brettet. Disse er enkle å komme inn og ut av. På vanlig surfebrett er det ikke stropper i det hele tatt. Når du er helt fersk i windsurfing, så bruker du ikke stroppene. Men etter 3-10 økter er det lurt å lære seg å bruke dem. Grunnen til dette er at du har mye mer kontroll og det er lettere å holde farten. Samtidig så har du en rigg å holde i (bestående av mast, seil og bom). På bommen har du trapes liner og rundt hoftene dine har du er trapes med en krok på. Når du begynner å få fart på brettet, hekter du trapeskroken inn i trapes linene. Slik at du får en bedre seilposisjon, samt sparer mye krefter i armene.

 

Vinsurfing – de forskjellige grenene 

Det finnes flere grener, beskrevet nedenfor:

Freestyle: Triksing, (kan sammenlignes med slopestyle i snowboard, Saltoer, rotasjoner, sliding og forskjellige hopp. Praktiseres på flatt vann og bølger.

Wave: Man hopper på bølgene på vei ut og «surfer/rir» bølgen på vei inn.

Slalom: Racing, speed. I konkurranse er det heat på 8-12 personer som skal runde en bane på 4 svinger og første mann til mål.

Foiling: En spesiell «finne» som løfter seileren og brettet ca 0.5-1 meter over vannet. Man kan foile i svært lite vind, og det ser veldig spesielt ut. Man flyr over vannet.

I tillegg finnes det freeride, som er mer hobby basert, hvor man cruiser frem og tilbake i en komfortabel fart. Windsurfing er også en OL-gren, men dette er ONE design hvor alle skal ha det samme utstyret, og man konkurrerer selv om det ikke er mye vind. I de grenene Oda Johanne konkurrerer i (freestyle, slalom og wave) kreves det mere vind, og farten blir derfor ofte høyere fordi brettene er laget av karbon og riggene (seil/mast og bom) er lettere. Baksiden med dette er at man må ha mer vind for å konkurrere i forhold til OL-grenen RS:X.

 

Slik kommer du i gang med vindsurfing som nybegynner

Meld deg på kurs (Oda Johanne holder kurs – odajohanne.com) og lær deg alt det basic’e du trenger. I tillegg får du info om hva slags utstyr du bør kjøpe til det nivået du er på. Som nybegynner er det vanskelig å finne ut av hva slags utstyr man trenger og dermed gjør man ofte en del dyre bomkjøp. Så Oda Johanne sitt råd er å gå på et kurs der får du svar på mange spørsmål. I tillegg lærer du basic step by step slik at du kan seile alene etter 1 kurs. Det er også lurt å gå på kurs for å lære om vinden og sikkerhet, slik at du ender opp på samme sted som du seilte ut fra.

 

Utstyr og klær 

Det er veldig forskjellig avhengig av hvilken gren du driver med. For å ha 100% glede av windsurfing i starten trenger du kun 1 brett og 1 rigg. I Norge er det også en fordel med våtdrakt (5 mm holder hele året).

 

Tren opp skuldre og armer 

I windsurfing fokuseres det aller mest på skuldre og armer. I freestyle er det mye mage/rygg (stabiliserende muskulatur). I slalom er det også mye ben muskulatur du bruker for å seile så raskt som mulig. Når du skal hoppe/poppe i freestyle er det også viktig med god spenst i beina – hele kroppen blir brukt!

 

Hvilke styrkeøvelser bør man gjøre?

Du bør trene hele kroppen. Oda Johanne sine favorittøvelser er:

  • Knebøy
  • Hangup
  • Muscle up
  • Pushups
  • Skulderøvelser med manualer/red core
  • Ett beins øvelser
  • Mage/rygg øvelser
  • Tåhev med tunge vekter (for slalom seiling)
  • Lår curl i red core (perfekt dersom du skal lære deg vannstart)
  • Kondisjon trening
  • Klatring/buldring er også fint for å opprettholde «hard hud» i hendene dersom du ikke har seilt på en god stund. Jo mer robust hud/træler du har i hendene jo bedre er det, for da får du ikke så lett blemmer og åpne sår inne i hendene. Det er ubehagelig å få sår i hendene, og mange får det når de «endelig» skal på windsurf ferie. I og med at du må holde godt i bommen med hendene for å windsurfe, kan det være lurt å «spare hendene» ved å ta kortere økter i starten av windsurfing ferien din. 99% av alle windsurfere seiler 4-6 timer første dagen fordi det er så gøy og man blir fort veldig ivrig og glemmer tiden. Dermed får man ofte store sår i hendene, som gjør at de til syvende og sist får seilt mindre – fordi det er for mye pain å holde i bommen.

 

Hva kan man gjøre på treningssenter og ved hjemmetrening for å bli bedre og sterkere?

Øvelsene nevnt over er de Oda Johanne kan anbefale. For freestyle og egentlig alle de andre grenene kan du ta noen store fremskritt ved å visualisere mye windsurfing. Alle triksene hun har lært seg har hun enten drømt at hun har gjort, sett mye video og visualisert at hun lander. Dette tror hun er kjempe viktig for en rask fremgang.

Det siste året har hun også trent en del crossfit, og Oda Johanne syns dette er kjempe bra for windsurfing. Når hun konkurrerer er det heat mellom 3-20 minutter, noe det ofte er i crossfit også. I tillegg er det en hard og kul trening. Ellers liker hun også buldring, stisykling, ski (langrenn/rando), skating, sup, surfing og løping. Variasjon er det beste for Oda Johanne etter at hun sluttet å spille håndball i eliteserien. Hennes beste tips er å finne noe du syns er gøy, da kommer formen av seg selv!

 

Tren på stranda med surfebrett 

Et godt tips er å alltid seile med noen som er litt bedre enn deg. Spør om tips og triks og push deg selv. Se på video av det du ønsker å lære deg før du drar til stranda. Sett deg mål om at denne økten skal du lære bruk av trapes, vannstart eller lære hopp. Hold deg til få ting om gangen slik at du får mange repetisjoner og lærer det skikkelig før du går videre.

Ved å se på video først er du bedre forberedt, og du ser lettere hva som skal til for å lære det du ønsker. Fakta er at windsurfing er litt klønete i starten, og det er det for alle. Ikke sett umenneskelige krav på hva du skal lære første gangen du prøver det. Vær glad for hvert lille fremskritt og gi deg selv litt ekstra skryt.

Etter noen gode økter på vannet, etter en del slit, får du endelig betalt for det du syns var vanskelig i starten. Oda Johanne prøver å si til seg selv før hver økt at hun hvert fall skal være utenfor komfort sonen et par ganger hver økt. For innerst inne vet hun at det er det som gir henne den største motivasjonen. Det å føle seg trygg i dag, på det du syns var skummelt/scary i går, er en god følelse.

 

Slik restituerer man best mulig etter en windsurfing økt

Hvile, mat og drikke. Under konkurranse og treninger bruker Oda Johanne også Maxim energidrikke og protein/energi barer. Hun holder til i varme strøk og det er fort gjort å ikke få i seg nok energi og drikke. Det er alltid betryggende og ha med seg noen energi- og proteinbarer i sekken.

 

Unngå skader

I freestyle kan du ikke trekke deg halvveis i et triks, du må gå 100 % inn for det. Du bør vite hva som skal til for å lande det, og ha gått igjennom det 1000 ganger på land, før du prøver på vannet. Oda Johanne har kun skadet seg en gang i windsurfing, og da backet hun ut halvveis i et triks. «Så min egen feil – lesson learnt!» forteller hun.

Man unngår også en del skader ved å ha store fotstropper, slik at man kommer lett ut av dem når man kræsjer. Hun tror det også er viktig å ha en god grunnform, slik at du tåler å seile flere timer når det endelig er meldt bra vind for å windsurfe – Uten å få belastningskader.

 

Beste stedene å vindsurfe I Norge?

«Ååå! Vi har MANGE fine steder. Jeg liker Larkollen, Hvaler, Drøbak, Lista og elsker Varberg i Sverige.» – sier Oda Johanne.

 

Ord og uttrykk: 

Jibb – Snu med vinden

Tack – Snu opp mot vinden

M/S vind – Vindstyrke meter per sekund

YR.no  og windguru.com – mest besøkte nettsider for alle windsurfer (her ser man vinden som er meldt en uke i forveien og planlegger livet sitt/timeplanen ut fra vindmeldingene.

Alle freestyle triks har også navn – Det er den første som landet trikset som gir det et navnet.

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!