• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

11 april 2018

Proteiner er en av de viktigste faktorene til å bygge muskler, og hvis man trener mot et mål kan det være lurt å vite hvor mye man får i seg, hvilke proteinkilder som finnes og når du bør innta det. Her går vi dypere inn på nettopp disse temaene, og hjelper deg på veien mot målet om en sterk kropp!

Hva er protein bra for?

Protein er byggematerialet i musklene, og er nødvendig for å opprettholde og øke muskelmassen, samtidig som det er en god energikilde. Det finnes mange forskjellige typer protein, og hver protein er sammensatt av ulike typer aminosyrer. Proteinet som finnes i kostholdet består av 20 forskjellige aminosyrer, hvorav ni er essensielle. Det betyr at kroppen ikke kan tilegne seg proteiner selv, da man må få i seg dette gjennom mat.

Dette bør du vite om protein

Hva er aminosyrer?

Aminosyrer er proteinets byggesteiner, og er delt inn i ikke-essensielle, som kroppen selv kan produsere, og essensielle, som du kun får i deg gjennom kosthold. Fordelen med de aminosyrene som er frie, er at de gjøres om til muskler raskere enn protein, hvis ikke må proteinet først brytes ned til frie aminosyrer i fordøyelsen.

Protein og trening

Hvor mye protein finner man i proteintilskudd?

Protein finner du i mat fra dyreriket (animalsk protein) og planteriket (vegetabilsk protein). Animalsk protein inneholder som regel flere aminosyrer og mer absorberbare (det vil si at den har høyere biotilgjengelighet eller har en høyere biologisk verdi) for kroppen enn vegetabilske alternativer. Protein kan fås gjennom å inkludere egg, soya, erter og hempfrø i kostholdet ditt, men det vanligste proteinet i treningssammenheng er whey (myseprotein) og kasein, som er de viktigste proteinene i kumelk. Whey-protein har den høyeste biologiske verdien av de ulike proteinkildene.

Hva er forskjellen mellom raske og langsomme proteiner?

Ulike proteiner tas opp i ulike hastigheter av kroppen. Whey-protein tas opp raskest, og anses derfor som det beste proteinet etter trening. Kasein, derimot, tas opp langsommere og kan derfor være en god proteinkilde for en lengre restitusjon eller før du går og legger deg.

Hva er Whey protein?

Hva er isolater og hydrolysater?

Både isolater og hydrolysater tas opp raskt av kroppen. Hydrolysater er delvis nedbrutt protein. Denne nedbrytningen kan gjøres ved at man utsetter proteinet for varme, syre eller enzymer som bryter opp bindingene mellom aminosyrene. Dette gjør at det absorberes raskere enn konsentrat eller isolat. Det er imidlertid verdt å merke seg at selv konsentrater og isolater er hurtigabsorberende proteinkilder.

Hvor mye protein per dag?

Det finnes mange forskjellige retningslinjer fra ulike institusjoner, men en person som lever et normalt liv og trener moderat, trenger ifølge WHO, 0,83 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Den internasjonale Olympiske Komiteen anbefaler atleter å få i seg 1,2-1,6 protein per kilo kroppsvekt per dag. Det finnes studier som viser at vektløftere og bodybuildere kan trenge opp mot 2,0 gram protein per kilo kroppsvekt per dag. Uansett, generelt sett trengs ca 20-25 gram protein for å maksimere resultatet av treningen. Spiser du mer protein enn dette, vil det gjøres om til energi av kroppen.

Ta en titt på vårt utvalg av proteinpulver

Se våre proteinbarer her

Når er det best å ta proteintilskudd i forhold til trening?

Det er individuelt når det er best å ta proteintilskudd, ettersom det kommer an på hvilke mål du har med treningen. Musklene stimuleres til å øke proteinsyntesen i opptil 24 timer etter trening. Derfor er det ideelt å spise protein i sammenheng med hvert måltid både før og etter trening, for å forsikre deg om at du hele tiden har tilgang til de essensielle aminosyrene. For å kontrollere vekten din kan du velge å erstatte usunn småspising, som for eksempel sjokolade, boller eller lignende, med ett proteinrikt mellommåltid, eller ta en proteinshake på kvelden for å få den beste restitusjonen. Etter en treningsøkt er det viktig å fylle på med både karbohydrater og protein for rask restitusjon.

Restitusjon – Sørg for å få i deg nok protein

Proteinpulver eller protein shake

Se også Maxims proteinbarer

Er det forskjell på proteintilskudd fra de forskjellige merkene?

Det er stor forskjell på proteinproduktene som finnes på markedet. I Maxim prøver vi alltid å holde oss oppdatert på de nyeste studiene innen sport nutrition. Vi vil at alle skal kunne kjenne seg trygge på våre produkter, derfor produseres våre produkter kun i anlegg som ikke håndterer noen form for doping-klassifiserte stoffer.

Sjekk ut Maxims proteinpulver

Våre produkter blir alltid testet og analysert før de slipper ut på markedet. Vi er sertifiserte i henhold til bransjens retningslinjer for kosttilskudd, sport og vekttapsprodukter. Har du spørsmål om våre produkter, er du alltid velkommen til å kontakte vår kundeservice på 815 30 040

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!