• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

14 februar 2018

At muskler trenger protein for å vokse vet vi alle. At protein er bygd opp av aminosyrer kjenner nok også en del til, men at det er spesifikke aminosyrer som er ekstra viktig for muskelutviklingen som svar på trening er kanskje nytt for en del.

Muskelmassen er viktig for hele kroppen

Protein er nødvendig for en rekke ulike prosesser i kroppen. De inngår i immunforsvaret vårt, stoffskiftet og benutviklingen, samtidig som de utgjør viktige transportmolekyler for mange ulike næringsstoffer. Sist men ikke minst, er de essensielle for muskelvekst og restitusjon.

LES OGSÅ: Trene for muskelvekst

Velg proteinrike matkilder

Muskelmassen er viktig for alle, uansett treningsnivå eller –ambisjoner. Mosjonister, eliteutøvere og alle imellom gagnes av å velge proteinrike matvarer for å sikre at det daglige proteinbehovet dekkes, slik at en igjen kan nå de treningsmålene en har satt for seg selv.

Musklene står for opp til ½ av alt proteinforbruket

Muskler inneholder en stor andel av kroppens totale protein, hos en veltrent voksen finnes ca. 40% av alt proteinet nettopp i musklene. Muskelmassen utgjør på så måte et slags aminosyrelager som kroppen kan ta byggemateriale fra når det trengs, ikke minst for å gjøre om muskler til blodsukker om du slurver med kostholdet.

Anvendes ved leging av skader i kroppen

Aminosyrene fra musklene kan også anvendes ved leging av en skade i kroppen. Det er derfor viktig at et sunt og proteinrikt kosthold prioriteres også i de perioder en ikke trener eller er skadet. Både slik at en tilrettelegger for leging og eventuell rehabilitering, men også slik at det ikke tas fra aminosyrene i musklene.

LES OGSÅ: Styrke og kondisjon

Essensielle og forgrenede aminosyrer er best

Etter treningsøkten trenger kroppen protein, men fremfor alt essensielle aminosyrer (EAA – Essential Amino Acids). Forgrenede aminosyrer tilhører de essensielle aminosyrene, de kalles også BCAA (Branched Chained Amino Acids). Disse aminosyrene er tre i tallet og heter leucin, isoleucin og valin. Av disse tre kan det se ut som leucin er den viktigste aminosyren for muskelproteinsyntesen.

Karbohydrater er også viktig

BCAA minsker proteinnedbrytingen ved blant annet å øke nivået av insulin i blodomløpet. Insulin legger til rette for de muskelbyggende prosessene, slik at god trening og riktig kosthold for desto større effekt. Derfor er det viktig at en inntar karbohydrater i sammenheng med treningen slik at BCAA’ene kan få litt ekstra hjelp av insulinet i de muskelbyggende prosessene som forekommer under restitusjon etter en treningsøkt.

Insulin og leucin koordinerer proteinsyntesen

Både insulin og den forgrenede aminosyren leucin koordinerer proteinsyntesen i skjelettmusklene. Det betyr simpelthen at om du spiser eller drikker noe som inneholder protein og BCAA samtidig som du stimulerer din insulinproduksjon med noe som inneholder karbohydrater, vil du ha det optimale grunnlaget for anabole (muskelbyggende) prosesser.

LES OGSÅ: Restitusjon – sørg for å få nok protein

Så mye aminosyrer behøver du

Hard styrketrening er signaler til musklene om at det er behov for mer muskelprotein og at de er nødt til å bli større og sterkere. Etter treningen kan så lite som seks gram essensielle aminosyrer (tilsvarende et glass melk eller en porsjon yoghurt) stimulere en økt nettosyntese. Det er imponerende at så lite faktisk kan gi en målbar effekt. Jo mer av de essensielle aminosyrene du får i deg, jo større blir muskeloppbyggingen – opp til en viss grense så klart. Det finnes undersøkelser som viser imponerende effekt på muskelsyntesen ved bruk av nesten 30 gram essensielle aminosyrer.

POPULÆRE PRODUKTER

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!