Laks eller kylling med ris

Hverdagen er travel for folk flest, og det kan derfor være vanskelig å ta gode matvalg hver dag. Når man trener er næringen man får i seg viktig, og derfor har vi satt sammen en oppskrift som kan lages i forveien, såkalt meal prep, hvor man lager mat for flere dager. Denne oppskriften holder til 4 porsjoner og du kan velge om du vil lage den med laks og ris eller kylling og ris. Fordel porsjonene i matbokser og sett de i kjøleskapet på de er klare til du er sulten. Det eneste du trenger å gjøre er å sette dagens middag eller lunsj i mikroen, og vips er måltidet klart. Nam!

Ingredienser:

  • 4 porsjoner ris (600 g kokt ris)
  • 500 g laks eller 800 g strimlet kyllingfilet
  • 1 brokkoli (400 g)
  • 4 ss grillolje
  • Salt
  • Pepper

laks med ris og brokkoli

Slik gjør du:

  1. Kok risen etter anvisning på pakken
  2. Mariner laks elelr kylling med grillolje, salt og pepper. Laksen stekes i ovnen på 200 grader i 12-15 minutter og avkjles deretter. Kyllingen stekes i stekepanne på middelsvarme til den er gjennomstekt. Avkjøl.
  3. Brokkolien skjæres i mindre biter og forvelles før avkjøling
  4. Fordel ris, laks/kylling og brokkoli i matboks

Næringsinnhold med laks:

Kalorier: 548,6

Fett: 22,4

Karbohydrater: 54,5

Fiber: 4

Sukker: 3,1

Protein: 31,4

Næringsinnhold med kylling:

Kalorier: 510,6

Fett: 10,3

Karbohydrater: 54,5

Fiber: 4

Sukker: 3,1

Protein: 52,4

Oppskrift av Evelina Söderholm