• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

7 november 2017

Kettlebells ser ut til å ha sementert sin plass på treningssentre landet og verden rundt etter først å ha tatt av som en treningstrend i USA tidlig på 2000-tallet. Ettersom kettlebells ser ut til å være her for å bli, er det mange som ønsker å implementere kettlebells i sine treningsrutiner. I samarbeid med fitnessbloggeren Alice Fagrell gir Maxim deg derfor, en kort innføring i Kettlebells er. Hva det er, hvor det kommer fra og ikke minst de mest sentrale øvelsene.

Kettlebell øvelser sin opprinnelse

Lignende vekter har blitt brukt til tilsvarende formål helt tilbake til den greske antikken, men med unntak av tradisjonelle frivekter er det kun kettlebells som har tatt inntoget i hvermanns treningshverdag. Kettlebells har sitt opphav i Russland hvor disse jernkulene med håndtak opprinnelig ble brukt til å veie korn og andre varer i århundre, på landsbygda så vel markedene, i århundre. Det var naturlig nok kun de sterkeste som maktet å løfte de tyngste kettlebellsene og vektene ble derfor assosiert med styrke og etter hvert også styrketrening.

LES OGSÅ: CrossFit-dronningens beste økter 

I vestlig populærkultur finner en eksempler på bruk av kettlebells i trenings øyemed helt tilbake til århundreskiftet mellom 1800- og 1900-tallet når profesjonelle ‘strong men’ og sirkusartister benyttet de ved trening og opptreden. Siden den gang ble kettlebells populært i visse treningskretser på 70-tallet før det for alvor tok av på starten av 2000-tallet. Mange krediterer kettlebellens inntog til bølgen med det nye holistiske synet på trening og helse, som blant annet CrossFit også var med på. I dag, rundt 15 år etterpå, finner en kettlebells i treningssentre over hele verden, også her i Norge.

LES OGSÅ: CrossFit Treningsprogram

Kettlebell øvelser trener hele kroppen

I likhet med tradisjonelle frivekter, egner kettlebell seg godt til å trene hele kroppen med enkle sammensatte bevegelser. Det som gjør kettlebellen unik er at dets tyngdepunkt ligger utenfor grepsområdet som gjør at den egner seg spesielt godt til ‘svingebevegelser’. «Mest kjent er kettlebellen for sin sving,» bekrefter Alice og legger til at to av hennes favorittøvelser med kettlebell benytter seg av denne svingen. Foruten goblet squat, lister Alice kettlebell swing og kettlebell snatch som sine favorittøvelser, alle tre er en del av en håndfull øvelser som en kategoriseres som kettlebellens 7 kjerneøvelser.

Kettlebell øvelser – 7 kjerneøvelser

Som med tradisjonelle frivekter er mulighetene med kettlebell nærmest endeløse, men det er allikevel en håndfull øvelser som virkelig utnytter kettlebellens egenskaper til det fulle. Disse syv kjerneøvelsene er listet under med tilhørende korte beskrivelser. Alice påpeker at «markløft og goblet squat er to bra startovelser for å forstå seg på tyngdepunktet» om en ønsker å trene med en kettlebell. Videre anbefaler Alice å «…gjøre bevegelsen uten vekt» i begynnelsen, for å bli kjent med øvelsen. Videoer er også gode kilder for å terpe på teknikken og den overordnede utførelsen. Om du etter dette fremdeles ønsker mer veiledning før du prøver med en kettlebell kan du få hjelp av en lokal PT eller instruktør.

Øvelse

Utførelse

 

Markløft

Som en vanlig markløft, men med smalere overhåndsgrep.
 

Goblet Squat

Som en front squat, kettlebellen holdes foran brystet med vertikalt grep.
Kettlebell Swing  

Med en lett nøy i knærne og en vannrett rygg skal en svinge kettlebellen mellom bena og bak seg, når kettlebellen naturlig svinger tilbake skal en streke ut bena, stramme rumpe og lår og så la kettlebellens momentum sammen med skulderstyrke heve kettlebellen foran en med strake armer. Neste repitisjon starter når en med strake armer lar kettlebellen svinge tilbake, stadig med strak rygg og bøy i knærne ettersom kettlebellen passerer mellom benene.

Kettlebell Press  

Skulderpress hvor en starter med kettlebellen i en hånd i skulderhøyde, hvilende på utsiden av hånden og skulderen, mens albuen peker forover. Kettlebellen løftes så popover helt til armen er utstrakt.

Kettlebell Clean  

Som en enarmet kettlebell swing, men endeposituren er den same som startposisjonen ved en kettlebell press. Disse to øvelsene kan derfor også settes sammen til en enarmet versjon av den tradisjonelle ‘clean & jerk’.

Kettlebell Snatch  

En blanding mellom kettlebell swing og kettlebell press hvor en hopper over steget hvor en hviler kettlebellen inntil skulderen. En går med andre ord rett fra svingen til posituren hvor kettlebellen holdes utstrakt over en selv.

Turkish Get-up  

Dette er en relativt kompleks øvelse hvor en starter liggende på ryggen med en kettlebell utstrakt foran seg, før en gjennom flere steg reiser seg til en er i samme endepositur som ved en kettlebell press.

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM