• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

18 juli 2018

Acroyoga, akrobatisk yoga, er en leken og akrobatisk treningsform som vanligvis blir utført i par. Det er en treningsform som er morsom å kombinere med annen type trening, og den perfekte aktiviteten i sommerhalvåret. Du kan gjøre det hvor som helst, det er sosialt, gøy og du får beveget kroppen på nye måter. I denne artikkelen kan du lese mer om hva acroyoga er, men også hva som skal til – spesielt for nybegynnere.

Acroyoga er ikke så vanskelig som det ser ut, men krever at man tør å prøve, samt at man ikke gir opp etter første forsøk.

Men hva er egentlig acroyoga?

Acroyoga er en kombinasjon av akrobatikk og yoga, og blir vanligvis utført i par, men kan også utføres med mer enn to personer. Acroyoga utføres som regel ved at en person er base, ligger nederst, og en person er flyer, blir løftet av basen.

Acroyoga-liknende øvelser og bevegelser har mennesker drevet med i lang tid. Du husker kanskje selv fra du var barn og en voksen lot deg ”fly” på føttene hans/hennes?

Praksisen vi i dag kaller for acroyoga stammer fra tidlig 2000 – tallet i USA. Et kjærestepar ved navn Jenny Sauer-Klein og Jason Nemer ønsket å kombinere akrobatikk og thai massasje, og bestemte seg så for å lage en praksis som var relasjons- og tillitsbyggende. Siden den gang har acroyoga spredt seg over hele verden og vokser stadig. I Norge er acroyoga relativt nytt men stadig flere har fått sansen for denne lekne aktivitetsformen.

Acroyoga for nybegynnere

Som nybegynner er det viktig å starte rolig for å bygge opp tillit til partneren, mestringsfølelse og kontroll i øvelsene. Finn noen enkle øvelser og start forsiktig. I denne artikkelen vil du finne inspirasjon, men sjekk også ut @TeamStronger, @acroyoga, eller hashtagger som for eksempel #acroyoga på Instagram. På YouTube finner man også masse inspirasjon – sjekk ut vår YouTube-konto her! 

Hvis du er nybegynner er det også et par ting du bør passe på. Det er viktig å varme godt opp før man starter så man ikke strekker noe og unngår skader. Spesielt håndledd, albue, skulder og ryggrad er ledd som bør være gode og varme før man starter en acroyoga seanse.

Hold deg til noen øvelser som foregår på bakkeplan og få god kontroll på disse før du går over til øvelser som er stående og som har lengre fallhøyde.

Ha gjerne også en eller flere som kan spotte så man er tryggere under utførelsen.

Acroyoga er bra for kjernemuskulatur i rygg og mage

I acroyoga får du trent kjernemuskulaturen i mage og rygg spesielt godt. Disse muskelgruppene blir brukt i alle øvelser og er et sted man kan bli god og støl etter en økt.

Acroyoga har mange forskjellige positurer og bevegelser som i tillegg til å trene kjernemuskulaturen trener armer, skuldre, rygg, bryst og bein. Det er i hovedsak statisk styrke som er dominerende i acroyoga da mange av posisjonen avsluttes i en låst statisk posisjon. For å komme til sluttposisjonen kreves det også mye dynamisk styrke som gir god treningseffekt.

Acroyoga er for folk i alle aldre

Acroyoga passer for absolutt alle folk i alle aldre! Så lenge man tilpasser vanskelighetsgraden er det noe for enhver smak. Spesielt passer acroyoga for deg som ønsker å bygge/ videre bygge en relasjon, enten det er med en kjæreste, en venn, familiemedlem eller en du ønsker å bli bedre kjent med.

Hva er acroyoga godt for?

Acroyoga er godt for både det fysiske og det psykiske.Fysisk: Du får beveget kroppen, styrket opp muskelmassen, bedret balansen, fleksibiliteten, og den muskulære utholdenheten.

Psykisk: Acroyoga er svært tillitsbyggende, gir mestringsfølelse og gir følelsen av å skape noe sammen med andre. Mange finner det i tillegg meditativt da man blir tvunget til å være tilstede i nuet.

Du trenger ikke utstyr for å holde på med acroyoga

Man trenger ingen utstyr for å kunne gjennomføre acroyoga og du kan gjøre det hvor som helst! Likevel kan det være greit å bruke et håndkle eller en yogamatte for å gjøre det mer behagelig for basen som ofte ligger med ryggen på bakken.

Bør man supplere acroyoga med andre treningsformer?

For Team Stronger er acroyoga kun en liten del av en variert treningshverdag og kommer da i tillegg til både styrketrening, kondisjonstrening og bevegelighetstrening. For å få mest mulig ut av acroyoga anbefaler de å trene variert ved siden av, da acroyoga krever mye styrke, fleksibilitet, balanse og muskulær utholdenhet.

Tilbring tid med dem du er glad i

Acroyoga er en fantastisk måte å tilbringe tid med dem man er glad i. Man jobber sammen, løser utfordringer sammen, har det gøy og bygger sterkere bånd.
Det er en fin aktivitet å gjøre sammen og åpner opp for tillitsbygging, kommunikasjon og nye opplevelser. Det er en perfekt aktivitet å gjøre på familieferien enten på stranden eller på en gressplen. Det kommer garantert mye latter og glede ut av økten og det kan by på mange morsomme familiebilder.

Vil du prøve deg frem med acroyoga alene?

Da acroyoga er en praksis som ble laget for å skape samhold kreves det minimum to personer for å kunne kalle det acroyoga. Men: er du alene kan du alltids kombinere akrobatikk og yoga ved å for eksempel leke deg i akrobatiske yogapositurer J

 

Ord og uttrykk – Acroyoga

*Base: Den som er nederst/ løfter den andre partneren.

*Flyer: Den som blir løftet / er øverst.

*Spotter: En som sikrer/ støtter de som gjør acroyoga. Spesielt viktig ved vanskelige løft for å sikre at ingen blir skadet.

*Flow: dynamisk flyt gjennom ulike poseringer.

*Pose: sluttpositur i acroyoga. Ser gjerne estetisk ut.

*L- base: Basen former en ”L” med å ligge på ryggen med beina strakt opp. Vanlig utgangsposisjon for mange øvelser.

 

Acroyoga handler til syvende og sist om å leke, le og ha det gøy med den man er sammen med. Lykke til og god sommer!

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!