6 måter å brenne fett – og bygge muskler

6 måter å brenne fett og bygge muskler

Det å bli kvitt fett kan være lettere enn du tror. Her er seks metoder, som garantert får fart på forbrenningen samtidig som de bygger muskler!

Les mer om styrketrening

Styrketrening

Selv om løping, sykling og andre aerobe aktiviteter er effektive for fettforbrenning, kan du øke effekten ved å innføre noen eksplosive styrkeøkter. Styrketrening med f. eks vekter, bygger muskelmasse – som i seg selv er energikrevende. En større muskelmasse vil også i neste omgang forbrenne mer energi ved trening.

Kombiner styrke og utholdenhetstrening

For den som ønsker både raskt å komme i form og gå ned i vekt, er kombinasjonen av styrketrening og eksempelvis løping – en sikker vinner. Styrketreningen sørger for at du ikke mister muskelmasse og utholdenhetstrening bygger høyere oksygenopptak og et sterkere hjerte.

Spis mer proteinrik mat

Hvis det å få en mer atletisk kropp er målet – er et proteinrikt kosthold en viktig nøkkel i kombinasjon med trening. Protein er musklenes viktigste byggevare.

Prøv våre proteinbarer her

Reduser inntaket av karbohydrater

Hvis du reduserer karbohydratinntaket, som det typisk er mye av i bakevarer, pasta og potet – forsvinner bilringen raskere. Den letteste måten å redusere inntaket av karbohydrater på, er imidlertid å styre unna såkalt raske karbohydrater – eller rent sukker – som man finner i brus og søtsaker. Husk at vi trenger de langsomme karbohydratene til blant annet de tyngre styrkeøktene og kondisjonsøktene våre, så ikke kutt de helt ut – pass på å få i deg «riktig» type karbohydrater. Alt i alt er det kalorier inn og kalorier ut som legger grunnlaget for om du går ned i vekt eller ikke, sammen med makronæringsstoffene – så sjekk hvor mye du trenger av kalorier, karbohydrater, fett og proteiner hver dag – og track det du spiser.

Drikk mer vann!

Alle som trener regelmessig, bør drikke mer vann – også når du ikke trener. Prøv og sikte mot 2-3 liter per dag.

Unngå transfett

Industrielt fremstilt transfett er skadelig for flere ting enn vekten, og er noe man bør forsøke å unngå uansett hva slags kosthold man ellers legger opp til. Industrielt transfett er ofte planteoljer som har blitt varmebehandlet og herdet for å få ulike egenskaper.