• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

5 januar 2018

I samarbeid med speedskater Christoffer Rukke gir Maxim deg tipsene du trenger for å komme i gang og lykkes med kondisjonstreningen.

Trene kondisjon – Mestringsfølelse er nøkkelen!

Kondisjonstrening behøver ikke være jogging på tredemølle eller spinningtimer, om du ikke ønsker det. Finn en idrett eller aktivitet du liker og som gir deg mestringsfølelse, da vil øktene bli mye mer givende, både fysisk og mentalt. «Kast deg ut i det, prøv gjerne noe nytt, og bedøm i etterkant om det ga mersmak til gjentakelse,» sier Christoffer og legger til at «mestring gir motivasjon til gjentakelse!» Mulighetene er mer eller mindre endeløse, det gjelder å finne den eller de aktivitetene som passer for akkurat deg.

Kondisjonstrening og målsetting

Alle har et overordnet mål eller en underliggende motivasjon med treningen. Uansett om det handler om å delta i en spesifikk konkurranse eller komme i form er det en god idé å sette seg konkrete og målbare delmål på veien mot hovedmålet, disse delmålene «…burde være realistiske mål som du ved innsats vil kunne oppnå» sier Christoffer. Dette er både for å se at en har den fremgangen ønsker, men også for å gi et boost av mestringsfølelse og motivasjon på vei mot hovedmålet.

Trene kondisjon

Trene kondisjon mot klokka

Christoffer deler at han synes «kampen mot klokka er det gøyeste ved å drive kondisjonsidrett» og legger til at det er «skikkelig gøy å se hvor tydelig svar en klokke kan gi på om trening over tid gir fremgang eller ikke!»
Klokka kan være en treningskompis, en konkurrent og et verktøy for å nå ens personlige treningsmål. Ved starten av en treningsperiode kan det derfor være lurt å måle seg selv opp mot hovedmålet og ta eventuelle bestetider underveis. Slik at en til enhver tid vet hvor en har vært, hvor en er og hvor en ønsker å være.

LES OGSÅ: Få bedre kondisjon med pulstrening

Lag en treningsplan

Uansett mål, nivå eller treningsform, bør hver treningsøkt være tydelig utformet og ha en klar funksjonell rolle på veien mot målet ditt. Dette betyr ikke at planleggingen behøver være avansert, men at det en gjør er gjennomtenkt og har en bevisst hensikt bak seg. Christoffer peker på 3 ting enhver treningsplan bør inneholde:

    1. Hovedmål: Hva ønsker du å oppnå med treningen?
    2. Arbeidskrav: Hva kreves det av ferdigheter for å oppnå målsettingen?
    3. Utgangspunkt: Hvor står du i dag i forhold til målsettingen?

Det første punktet er gjerne satt allerede ved oppstart, så det handler i stor grad om å finne differansen mellom hva som kreves for å oppnå målsettingen (arbeidskrav) og hvor en står i dag (utgangspunkt). Dette kan i stor grad gjøres gjennom testing, og i kondisjonstrening-sammenheng er klokka igjen et godt redskap her.

Om målet f.eks. er å delta i birkebeinerløpet på ski, kan arbeidskravet beskrives som å evne å gå 5,5 mil sammenhengde på ski, med god teknikk. Om en ved oppstart da merker at teknikk og utholdenhet begynner å rakne ved 3-milsmerket vet en hvor en står, hvor en skal og kan da legge opp et treningsløp med de økter og delmål som er nødvendige for å nå hovedmålet.

LES OGSÅ: 10 effektive kroppsvektsøvelser

 

Tren kondisjon!

I bunn og grunn handler det om å komme i gang og å rett og slett gjøre noe. Uansett om målet er ny bestetid eller motivasjonen er bedre helse, handler det om å komme i gang og ha det gøy med treningen. «Det finnes tusenvis av muligheter. Det viktigste er at du gjør noe som er gøy og som gir mening for deg!» poengterer Christoffer.
Til slutt gjenstår det derfor kun å si; finn aktiviteten(e) du synes er moro å holde på med, lag en treningsplan, sett deg klare mål, kjenn på mestringsfølelsen og tren kondisjon!

POPULÆRE PRODUKTER

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM