• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

28 februar 2018

Opptrening til birken

For mange skientusiaster er det klassiske Birkebeinerrennet fra Rena til Lillehammer vinterens høydepunkt. Årets renn går 17. mars. Distansen er som vanlig 54 kilometer og deltagerne må som alltid bære en sekk på 3,5 kilo. Nå som vi er så tett opp mot birken bør selve opptreningen være unnagjort, så nå gjelder det «bare» å finslipe formen slik at en er på topp under selve rennet, både fysisk og psykisk.

LES OGSÅ: Forskjellen på å trene til langløp og vanlig langrenn

De siste ukene før birken

De fleste har forskjellig treningsbakgrunn og mål med Birken, men det finnes allikevel noen generelle tips vi kan komme med inn mot rennet.

Hvis du har kjørt noen langløp gjennom vinteren på ski kan det hende at du har observert visse svakheter. Dersom du faller litt av i motbakken, kan det være lurt å kjøre litt tøffe intervaller i oppoverbakke for å få hjertet i gang. Om det er i de flate partiene du sliter, kan det være at du bør fokusere på stakingsteknikken frem mot rennet.
Foruten trening så gjelder det å fokusere på mat, søvn og drikke. Uansett treningsnivå er det viktig å føle seg pigg og frisk frem mot rennet, slik at du føler du har et overskudd av energi som du kan bruke under rennet. Pass på å få nok søvn, og fyll på karbohydratlagrene. Spis karbohydratrik mat de siste 3 dagene før rennet. Det holder ikke å kun spise tilstrekkelig den siste kvelden, da er det allerede for sent.

Se vårt utvalg av GELs

Hva skal man spise før birken?

For noen kan det være vanskelig å få i seg tilstrekkelig med karbohydrater før en konkurranse gjennom et vanlig kosthold, da kan energigels, energibarer og energidrikke – som inneholder store mengder karbohydrater, være et godt hjelpemiddel.
Under selve rennet er det viktig å fylle på med væske. Om du også merker at du underveis i løpet møter en vegg energimessig kan det være lurt å ha med seg en gel eller to for å fylle på med raske karbohydrater som kroppen kan benytte seg av nesten umiddelbart. Energitilskudd underveis i rennet kan være avgjørende for om en kommer innenfor merketiden eller ikke.

Uansett mål, lykke til under birken! Maxim er stolt sponsor under Birken – og stller

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM