• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

14 august 2017

Frem mot Birkebeinerrittet 26.august, vil Maxims ferske sykkelambassadører André Fjærestrand Bratli dele sin forberedelser på Maximsport.no. Bli gjerne med!

André er 26 år og godt kjent i sykkelmiljøet. Han har i flere år skrevet en populær blogg om sykling (nouw.com/andrebratli) og deltar jevnlig i både sykkelritt og triatlon. Han jobber til daglig som coah i AktivPT og elsker alt som har med trening å gjøre!

Nedenfor kan du i detalj lese om Andrés treningsopplegg frem mot Birkebeinerrittet.

 

Andrès Birkenblogg #1

– Jeg vet at jeg er et stykke bak skjema, etter at jeg knakk foten for seks uker siden, men jeg har troa på at jeg ikke har mistet alt for mye av det jeg hadde før uhellet.

Dette blir første uken med seriøs trening og fokuset blir en kortintervall og en langintervall i uka. Tirsdag og torsdag.

Tirsdag kjører jeg 21x70sek x3. For hver sjuende drag, har jeg 3 minutter pause. 40 sekunder på, 30 sekunder av. Intensiteten blir på ca 115-120% av FTP. Altså en overfartsøkt, som med lengre dragtid ville gitt meg laktat (melkesyre). Siden jeg holder dragtiden til under 1 minutt «rekker» jeg ikke å pådra meg den laktaten som ville ødelagt økten. En fantastisk økt som er med på å øke Vo2-max og simulerer rittfart.

Torsdagsøkten er langintervall. Her kjører jeg 6×8 minutter på terskel. Som med tiden vil gjøre meg kjøresterk igjen. Intensiteten her er nok litt høyere enn det jeg vil oppleve på Birken, men samtidig god trening.

Disse to øktene er mine nøkkeløkter frem til neste lørdag når Birken skal kjøres. Førstkommende søndag vil jeg også kjøre en ordentlig langtur på mellom 200-250 km. Jeg har god erfaring med disse øktene i sesong.

Planen fremover blir en sykkeløkt om dagen. Hadde det ikke vært for den skada foten så ville jeg lagt inn noen korte raske løpeøkter også. Men tirsdag/torsdag er satt med intervaller. Neste tirsdag utgår kortintervallen, og flyttes heller til onsdag. Så får jeg torsdag rolig, mens fredag blir det en kort tur med noen vekkedrag. Maksdrag på rundt 1-2 minutter. Hvor mange avhenger litt av hvordan kroppen føles. Maks 1.5 times tur. Hva jeg gjør nærmere rittet kan du lese mer om når det nærmer seg!

 

Birkebeinerrittet
PÅ VEI: André Fjærestrand Bratli deler sin vei mot Birkebeinerrittet på Maximsport.no

 

 

 

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM