• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

6 april 2018

Hva er BCAA?

Først som sist må vi svare på følgende spørsmål, hva er BCAA? BCAA er et akronym for det engelske begrepet Branched-Chain Amino Acid, forgrenede aminosyrer på godt norsk. Begrepet omtaler de 3 essensielle aminosyrene Leucin, Isoleucin og Valin.

Det finnes totalt 9 essensielle aminosyrer, som menneskekroppen ikke klarer å syntetisere selv, og som vi derfor må ha inn gjennom kostholdet, hvorav de 3 nevnte forgrenede aminosyrene besitter egenskaper som anses å være spesielt gunstige for muskelvekst.

BCAA virkning – muskelvekst

BCAA, altså aminosyrene Leucin, Isoleucin og Valin, anses altså for å være spesielt gunstig for muskelvekst da musklene enkelt og effektivt kan nyttiggjøre seg av disse aminosyrene. Dette fordi BCAA-aminosyrene kan «hoppe over» et steg de andre essensielle aminosyrene er nødt til å være innom før musklene kan nyttiggjøre seg av aminosyrene. For mens de resterende 6 essensielle aminosyrene i all hovedsak spaltes (brytes ned) i leveren kan BCAA -aminosyrene oksideres direkte i skjelettmuskulaturen (de store «synlige» musklene).

Denne evnen BCAA -aminosyrene besitter sies å gjøre de mer effektive enn andre aminosyrer for muskelvekst, da tiden det går fra opptak til musklene faktisk kan nyttiggjøre seg av aminosyrene er kortere hos BCAA -aminosyrene. Forskning tyder også på at BCAA –aminosyrer kan være med på å motvirke tretthet og utmattelse under fysisk aktivitet, samt bidra til å redusere stølhet etter endt aktivitet.

BCAA effekt – vektkontroll

Flere argumenterer også for at BCAA, kan være indirekte gunstig for de som har vektkontroll som en av sine treningsmål. Ikke bare fordi BCAA kan bidra til at du kan trene hardere og lengre, samtidig som stølheten kan reduseres, men også fordi aminosyrer bidrar i produksjonen av transmittersubstansen Serotonin. Når kroppen merker at den har et underskudd av kalorier og/eller karbohydrater, senkes Serotonin-nivåene i kroppen, noe som fører til at hjernen sender ut et signal om at den er sulten og en kan oppleve cravings etter raske karbohydrater.

Dette er det også mange som opplever rett etter fysisk aktivitet, når kroppen henter seg inn og sender signaler om at den vil ha mer næring for å hente seg inn igjen. Siden aminosyrer kan være med på å balansere Serotonin-nivåene i kroppen kan BCAA -aminosyrene også være med på å dempe søtsuget, slik at du lettere kan ha kontroll på kostholdet og nå dine mål.

Les mer: BCAA drikke – Hva er det? 

BCAA Hvorfor og når bør du drikke det?

BCAA bør inntas under og etter en treningsøkt, men det er også mange som tar det før de legger seg og, for å legge til rette for restitusjon og muskelvekst under søvnen. Det finnes også de som benytter BCAA under kardioøkter for å oppmuntre kroppen til å forbrenne energi fra karbohydrater og fett i stedet for muskelprotein.

Ettersom BCAA -aminosyrer i det store inngår i de samme prosessene som andre proteiner bør de inngå i ditt kosthold og kosttilskuddsrutiner på lik linje med annen protein og proteintilskudd, når det kommer til tidspunkt. Om målet er muskelvekst er det derfor viktigst å tilføre BCAA –aminosyrer rett etter endt styrketrening, enten gjennom kostholdet eller kosttilskudd. Å tilføre BCAA –aminosyrer rett før og under trening vil frigjøre mer energi, samtidig som BCAA – aminosyrene er tilgjengelig i det musklene har behov for de. Slik at kroppen kan utnytte restitusjonstiden til det fulle og man legger til rette for muskelvekst.

BCAA Boost

Maxim BCAA Boost er det perfekte produktet for deg som ønsker å tilføre kroppen BCAA på en rask og smakfull måte. BCAA Boost kommer med smak av Wild Strawberry og Lemon Ginger og kan skilte med hele 3100 mg BCAA i hver boks! I tillegg har også Maxim BCAA Boost et høyt koffeininnhold slik at du får en oppkvikkende effekt før og under styrkeøkten, slik at du kan yte maksimalt!

Andre BCAA kilder

Selv om kosttilskudd er den raskeste og mest praktiske måten å innta BCAA –aminosyrer på, så finnes aminosyrer i de fleste matvarer, men alle de 20 aminosyrer er ikke alltid å finne i en og samme matvare. Det samme gjelder naturligvis også de 9 essensielle aminosyrene og de 3 forgrenede aminosyrene som betegnelsen BCAA omfatter. Det finnes dog noen matvarer som kalles for komplette proteiner, disse inneholder alle de 20 aminosyrene, og inkluderer også da BCAA-aminosyrene og de 6 resterende essensielle aminosyrene.
Animalske matvarer som kjøtt og egg er de mest kjente komplette proteinene, men det finnes flere matvarer som kan krones som komplette proteiner, også i planteriket. Det skal også sies at en kan kombinere ukomplette proteiner for å få i seg alle aminosyrene en trenger, men i listen under har vi valgt å fokusere på de mest populære av de komplette proteinene:

Komplette proteiner – Animalske matvarer

  • Kjøtt
  • Fisk
  • Meieriprodukter
  • Egg

Komplette proteiner – Vegetabilske matvarer

  • Quinoa
  • Bokhvete
  • Soya

Relaterte blogginnlegg

Takk for din påmelding!

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM