• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

25 mars 2016

«Mesternes Mester»-aktuelle Vibeke Skofterud har OL og VM i langrenn, og holder teknikkurs for folk som vil lære å gå bedre på ski. Her er hennes beste tips til en bedre skitur!

Maxims energibarer kan du kjøpe ved å klikke her.

35-år unge Vibeke Skofterud fra Slitu i Østfold har i en årrekke vært en av landets mest populære skijenter, og er kjent for å ha suveren teknikk i langrennsløypa. Til daglig jobber hun nå som skiekspert for Eurosport og spillselskapet ComeOn! samtidig som hun lærer nordmenn å bli bedre på langrennski gjennom prosjektet Skibeke.

– Noe av det hyggeligste jeg ser, er alle menneskene som bruker marka nå i vintersesongen. Og husker du i tillegg på noen små, enkle tips så blir langrennsturen veldig mye hyggeligere, forteller Skofterud til Maximsport.

 

Her er «Mesternes Mester»-Vibekes beste tips til en vellykket skitur:

 

Teknikk:

  • Huskeregel nummer èn: Tråkk ned i snøen – ikke bakover! De aller fleste går klassisk diagonalgang når de skal ut på ski, og da er det helt avgjørende at frasparket er bra. Sparker du bakover drar du med deg hofta og det fører til glipptak. Tør også å utfordre deg selv litt underveis i turen ved å stå på èn ski. det er bra trening for for balansen og tyngdeoverføring. Dessuten er det gøy!

Smøring:

  • Smør skiene etter riktig temperatur og ha med ekstra skismøring i lommen i tilfelle du trenger å legge på litt mer. Husk at det alltid er bedre med godt feste enn god glid! Er du lei av å smøre ski, er de nye smørefrie skiene fra eksempelvis Salomon blitt utrolig bra. Fungerer på omtrent et hvert føre mellom -10 og + 7 grader.

Mat og drikke:

  • Skal du være ute på tur mer enn 1,5 time, så er det lurt å ha med seg litt Maxim sportsdrikke (gjerne varmt) og en enerigbar. Du vil for all del unngå å gå tom!

 

Maxims sportsdrikke kan du kjøpe ved å klikke her.

 

Intensitet:

  • Hvor fort eller sakte du bør gå, avhenger helt og holdent av hva du er ute etter å oppnå. Maksimal trening eller kosetur? Det er helt opp til deg. Men en tommelfingerregel er at du bør starte veldig rolig – gjerne roligere enn du egentlig føler er riktig – slik at du unngår å bli sliten og svett for tidlig på turen. Går du kjempehardt ut fra start er sjansene store for at du blir våt, kald og utkjørt mot slutten av økta. Det er ingen god resept for en bra skitur.

Turtips:

  • Jeg elsker å gå på ski i det fantastiske løypenettet i Drammensmarka. Start gjerne fra Spiraltoppen i Drammen, eller Eiksmarka i Lier. Milevis med flotte, varierte og naturskjønne spor.

Styrke:

  • For å få det beste ut av langrennsturer, er det viktig å ha trent litt styrke. Spesielt er det fint å øve opp stabiliseringsmusklaturen i kroppen. Det er skadeforbyggende og svært viktig for å klare å gå teknisk riktig på ski. Gode øvelser er eksempelvis «planken», eller å kaste en medisinball i gulvet så hardt du kan ved hjelp av samme teknikk som bruker når du staker på ski. Kjør gjerne 5 x 10 repetisjoner med 30 sekunders pauser mellom hver serie.

 

Interessert i ski? Les også disse artiklene:

Slik trener du trygt på rulleski

Finn din egen syregrense

Stak deg sterk

 

FOTO: MORTEN BENDIKSEN/COMEON!

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM