• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

4 oktober 2015

Maxim-ambassadør Lars Christian Vold er en av Norges råeste triatlonutøvere. Han har topplasseringer i Norseman og i 2014 vant han Expedition Amundsen – et av verdens hardeste skirenn. Her deler han sine beste råd for å gjennomføre en god triatlon. 

– Det viktigste er jo å få trent skikkelig. De fleste kan å sykle og å løpe. Så det er lurt å trene litt ekstra på svømmedelen. Det å få trent litt god teknikk og å få svømt ute i sjøen – istedenfor i et basseng – er veldig viktig for navigasjonen sin del, avslører Vold.

Videre anbefaler han å ha ekstra fokus på svømmeteknikk.

– Jeg anbefaler krålsvømming med en rask sekvens på takene.

Hvis du er i tvil om du har svømmeteknikken inne, fortvil ikke – Youtube har svaret.

– Se Youtube-filmer for å finne gode svømmeteknikker eller ta noen timer med en svømmetrener. Når teknikken begynner å sitte kan du prøve å svømme langt i sjøen, slik at du vet du kommer til å klare distansen. Du kan også kjøre noen litt kortere drag i sjøen for å få opp svømmeformen, sier Vold.

 

Når det kommer til sykkeldelen er det greit å øve seg på overgangen fra svømming til sykling. Du må også huske å få i deg nok næring underveis. Som for eksempel gel, energidrikke eller energibarer. En voksen mann skal ha mellom 80 og 90 gram karbohydrater i timen fordelt på drikke og energiprodukter. Kvinner skal ha noe mindre.

Lars Christian Vold anbefaler at du tester ulike produker for å finne ut hva som passer akkurat deg best. Selv bruker han kun flytende næring under løpsdelen av triatlon. – Magen tåler mindre under løpingen enn når du sykler. Derfor er det smart å øke væskeinntaket, men redusere på karbohydratene.  Det er opp til hver enkelt utøver om finne ut hva som fungerer best. Men gjennomfør aldri en konkurranse uten å ha testet produktet først, da kan du gå på en skikkelig smell.

MAXIM AMBASSADØR: Lars Christian Vold er en av Norges beste og mest talentfulle triatlonutøvere. FOTO: Marius Wallin

 

Treningsmessig er ikke noe hokus-pokus når du ønsker å komme i god triatlonform.

– Det er lurt med noen skikkelige langturer, og ikke minst terskeltrening. For eksempel 6×10 minutter. Når du sykler det smart å bruke tettsittende klær og trene på å ligge i tempostilling. Avslutt gjerne sykkeløktene med en halvtimes løping for at kroppen skal bli kjent med å bytte øvelse. Overgangen kan bli veldig tung hvis du ikke har trent på dette i forkant. Det fine er at du vender deg veldig fort til denne vekslingen, forklarer Vold.

Og når du skal løpe?

– Husk korte, raske steg! 

 

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM