• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

28 februar 2017

Er du klar for årets Birken?  Det er ikke bare treningen du har lagt ned i forkant som er avgjørende. Hva du spiser og når du inntar næringen har minst like mye å si for at resultatet blir bra!


Tekst: Marthe Katrine Myhre

Foto: Team Santander/Maximsport


Team Santanders Anders Aukland er en ekte Birken-legende, og er en av de som har aller mest erfaring på området. Han har deltatt i mange ulike konkurranser og deler gjerne sine erfaringer.

Lite og ofte

– Ikke overspis de siste dagene før en konkurranse. Det er mer viktig å spise ofte og være nøye med å ikke gå sulten for lenge, innleder Aukland.

– Spis litt mat kort tid etter trening. Raske lette karbohydrater i form av lyst brød, pasta, syltetøy, honning og sjokolade. Ikke for mye, men passe mengde.

Samtidig som mat er en viktig ingrediens, er det også viktig å fylle opp væskebalansen. De beste innen lange konkurranser drikker ofte sportsdrikke de siste par dagene før de skal i ilden.

Jevnlig påfyll

Team Santander er nøye med ernæring og har brukt mye tid på å finne ut den optimale planen for hver enkelt løper.

Underveis i konkurransen er det også viktig og ikke slurve med inntaket.

– Det er viktig med påfyll av Maxim sportsdrikke for hver femte kilometer. Selv om dette er den normale planen avhenger det også selvsagt litt av farten underveis.

Teamet bærer som oftest drikkebelte i starten av konkurransene. Det er en god backup-løsning hvis man skulle misse på en drikkestasjonen eller får tak i næringen som deles ut.

– I tillegg til drikke, er gel en vanlig ingrediens underveis i langløp. Vi bruker gjerne 1-3 gels gjennom løpet, og skyller de ned med sportsdrikke. De fleste spiser aldri fast føde underveis, forteller Anders.

Vil du ha maksimalt utbytte av rennet? Kjøp våre skreddersydde Maxim-pakker her

Restitusjon = viktigere enn mange tror

Rett etter lange konkurranser og treningsøkter er det viktigste å fylle opp lagrene så raskt som mulig. Sløses det her går mye verdifull restitusjonstid tapt.

– Sportsdrikke og proteinbarer fra Maxim umiddelbart etter målgang er bra. Sørg for å ha dette lett tilgjengelig, sier Aukland.

– Det er mange som slurver med næring rett før og etter trening av mosjonistene. Med litt bedre fokus og kunnskap på dette feltet, får en straks bedre utbytte av hver eneste treningsøkt.

Les også Anders Auklands tips til å toppe Birken-formen

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM