• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

7 august 2015

– Det er lørdag, klokka er sju og det er på tide å stå opp. Men jeg har et problem. Jeg har ikke lyst til å trene i dag.

Lars Christian Vold (23) er Norges største Ironman-talent. Han har topplasseringer bak seg i både Norseman og seier i det beinharde skiløpet Expedition Amundsen. Men selv tøffinger som Lars Christian opplever tunge treningsdager. Les hvordan han vinner kampen mot kakao, ulltepper og TV-serier – og beholder motivasjonen til å trene selv om sofaen frister.

– Det er lørdag, klokka er sju og det er på tide å stå opp. Men jeg har et problem. Jeg har ikke lyst til å trene i dag.

Stort sett gleder jeg meg til å gjennomføre øktene mine, men i dag er ikke en sånn dag. I dag er alt mer fristende enn å trene. Jeg prøver å ikke tenke på slumreknappen.

Jeg prøver å fortrenge tanken på en time ekstra søvn og en lang og bedagelig frokost. Med en liten djevel på skulderen som er ekspert på koselige morgener, skrur jeg på autopiloten og begynner å kle på meg sykkeltøyet. Ikke tenk.

Se TV 2s innslag om Lars Christians forberedelser til Norseman her.

– Hvis jeg kommer i gang nå er jeg ferdig innen klokka 16 og da kan jeg bruke resten av dagen på å være fornøyd med meg selv.

Det er ikke motivasjonen som mangler i dag, det er treningslysten. Den er ikke alltid tilstede, men det er motivasjonen. Motivasjon er et bredere begrep enn treningslyst. Motivasjon er den drivkraften som fører meg nærmere målet jeg har satt meg.

En drivkraft som vet at treningslysten varierer, men som styrer i riktig retning uavhengig av den. Motivasjonen hjelper deg med å gjøre tøffe prioriteringer og den får deg til å gå rundt gjerdet istedenfor over hvis det er beste vei til målet.

Stort sett er treningslysten nok, men på dager som denne trengs en mer grunnleggende motivasjon for å komme i gang.

Jeg ser for meg at jeg kommer først opp på Gaustatoppen i Norseman. Jeg ser for meg at jeg står øverst på pallen med klasseseier fra VM på Hawaii. Det pleier å vekke gløden i meg, men i dag har selv det begrenset virkning.

Lars Christian har også vunnet det beinharde skirennet Expedition Amundsen. 100 Kilometer - med pulk. FOTO: Marius Wallin
Lars Christian har også vunnet det beinharde skirennet Expedition Amundsen. 100 Kilometer – med pulk.
FOTO: Marius Wallin

Jeg forteller meg selv hvor heldig jeg er som kan bruke disse timene til å komme nærmere et personlig mål. Det vekker rasjonaliteten i meg, og det hjelper.

Jeg har planlagt dagene møysommelig. Det er fristende å kaste inn håndkleet og si at det ikke fungerer i dag, men det er umulig å si om kroppen samarbeider før jeg har gitt den sjansen.

Selv på slike dager våkner som oftest kroppen når jeg kommer i gang.

Etter en lang oppvarming på sykkelen begynner første intervallet. På programmet står det 10 x 10 minutter. Det virker mye, så jeg setter meg delmål. «Et minutt til, så kommer energien».

Mot slutten av første draget går det litt lettere. Jeg begynner på andre 10-minutter og det kommer seg enda mer.

Djevelen fra i morges og jeg har blitt venner. Tre timer senere setter jeg sykkelen fra meg i leiligheten, fornøyd med å ha gjennomført en lang hardøkt. Jeg har fulgt planen og kommet ett steg nærmere målet.

En vel gjennomført økt gir mestringsfølelse, og mestringsfølelse gir treningslyst.  Jeg tar en energibar mens jeg skifter raskt om til løpeklær. Selv om jeg er litt gåen etter en hard sykkeløkt er det mye lettere å begynne på neste økt når treningslysten har fått en boost.

Jeg løper 15km i maratontempo før jeg jogger rolig ned i to kilometer.

Hardøktene er gjennomført og det gjenstår bare én times restitusjonsøkt i bassenget før jeg kan avslutte dagen med 50 min idrettsmassasje.

Når jeg kommer hjem i firetiden er jeg sliten, men strålende fornøyd og litt stolt. Jeg har brukt dagen godt. Ett steg nærmere målet.

Alle dager er naturligvis ikke som denne. Mange dager er bare morsomme fra ende til annen og noen få dager er så tunge at det ikke er hensiktsmessig å gjennomføre dem. På sånne dager må jeg finne ut om jeg har vondt i viljen eller kroppen.

Jeg tenker etter hva som er hensikten med økten. Hvis hensikten er å kvitte seg med alt overskudd før en roligere periode, bør jeg kanskje kjøre på.

Hvis hensikten med økten derimot er at jeg skal være tilstrekkelig restituert til god trening resten av uka, bør jeg ta det rolig. Det er ikke alltid enkelt å vite.

Jeg ringer treneren min for å få flere synspunkter på det før jeg tar et valg. Noen dager er valget at jeg bør stå over trening.

Når jeg tar det valget skal det være motivasjonen for å nå målet som er avgjørende, ikke kakao, ulltepper og serier.

Stort sett er det så enkelt som at jeg motiveres av ren treningsglede, hyggelige økter med venner, flotte naturopplevelser eller mestringsfølelse. På sånne dager har jeg tilstrekkelig med overskudd og da er det ikke noe problem å følge planen.

Når jeg legger meg om kvelden er jeg fornøyd hvis jeg har gjort bevisste og reflekterte valg gjennom dagen. For å ha fremgang, enten i idrett eller på andre områder, er det viktig å være bevisst på at de valgene du tar er til det beste for det du vil oppnå.

Selv om de valgene kan vise seg å være feil, kan du se tilbake på dem og lære av dem fordi det var gjennomtenkte valg. Og når riktig motivasjon ligger til grunn, resulterer det stort sett i gjennomtenkte valg.

 

Kilde: blogginnlegget ble først publisert på natgeobloggen.no

  national-geographic-channel-logo

LARS CHRISTIANS TIPS TIL Å TAKLE SMERTE

1. Lær deg å se på smerte som en nødvendig utfordring, snarere enn et problem.
2. Fokuser på ett steg om gangen. Du klarer alltids å takle ett vondt steg. 1000 vonde steg er det derimot verre å se for seg.
3. Tren på å gå i kjelleren. Smerte er lettere å takle når du er kjent med den.
4. Vær bevisst på at det er du som har oppsøkt smerten og at det er du som styrer den.
5. Visualiser deg selv dødssliten og fornøyd etter å ha vunnet over smerten.
6. Yte før nyte

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM