• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

16 august 2016

Birkebeinerrittet er bare noen dager unna. Her er oppskriften for å toppe formen inn på oppløpssiden!


TEKST: Pål Tømmerhoel
FOTO: Maximsport.no


For mange er Birkebeinerrittet årets begivenhet på sykkelen. Mange treningstimer er lagt ned de siste månedene, og grovjobben er sånn sett gjort. Da handler det meste om å få en topp dag på setet 27.august (26.august hvis du kjører Fredagsbirken/Ultrabirken).

Hva du gjør den siste uka før rittet har naturligvis svært mye å si.

 

ÈN HARDØKT

Som hovedregel for den siste treningsuka før Birken, er det smart å tenke «mindre mengde og mer fart». I praksis vil det si at du justerer ned den vanlige treningsmengden din kraftig – gjerne over 50 prosent. De rolige turen skal være enda roligere enn normalt, mens hardøktene gjerne kan være enda litt tøffere enn de bruker.

Det anbefales imidlertid ikke å kjøre mer enn èn hardøkt i uka før rittet, og den bør gjennomføres i god tid før start. Kjører du på lørdag vil det beste være å kjøre en middels lang intervalløkt senest onsdag samme uke. Pass på at intensiteten er god, men at du ikke samler mengder av melkesyre. Vær fornuftig.

Dagen etter hardøkta, kan være smart å ta en svært lett «vispetur» på sykkelen for å få ut grums i beina.

Gitt at du har et bra treningsgrunnlag fra før, vil kroppen fint rekke å bygge opp igjen overskudd, samtidig som den ikke blir for slapp og «glemmer» å ta i.

 

Klikk her for å bestille Maxims populære energibarer

 

LAD BATTERIENE

Fra torsdag og ut, dreier alt seg om å samle mest mulig overskudd. Liker du å lade batteriet ved å ligge på sofaen, er det ok. Føler du deg mest opplagt ved å sykle deg en lett tur dagen før rittet, så gjør du det. Sørg for å sove godt om natta – minimum åtte timer – og fyll opp karbohydratlagrene i kroppen med mange små pasta- og kornmåltider.

NB: Husk at det ikke er noen god idè å begynne karboladingen ved frokostbordet samme dag som rittet går! Overspiser du da, kan kroppen lett bli i ulage, og det er vanskelig å prestere. Prøv å spis en normal frokost omlag tre timer før rittet starter, og fyll heller på med en energibar den siste timen før startskuddet går.

 

Maxim er sponsor av årets Birkebeinerritt. Vi serverer gratis sportsdrikke på alle drikkestasjoner og du finner våre produkter på Maxims stand i målområdet ved Håkonshallen.

 

 

 

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM