• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

10 juli 2015

Sommeren skal være full av grillmat, is og godt drikke. Og er forbrenningen høy nok, gjør ikke sommerkosen vondt til høsten heller. Her er noen svært gode tips for hvordan du holder forbrenningen din oppe.

Det er flere faktorer som bidrar til å opprettholde eller øke energiforbruket og forbrenningen.

Her er tipsene du lett kan følge selv:

  • Spis regelmessig
  • Spis nok
  • Vær aktiv i hverdagen
  • Kom i bedre form
  • Tren på høyere intensitet
  • Bruk store deler av muskelmassen når du trener
  • Tren styrke

 

Hvorfor spise regelmessig?

Regelmessige måltider holder forbrenningen jevnt oppe gjennom hele dagen. Det gjør det også lettere å holde energiinntaket på det jevne slik at man lettere kan holde vekten. Ønsker du å gå ned i vekt vil det være lettere å redusere energiinntaket med regelmessige måltider. Uansett fortjener kroppen å få regelmessige måltider slik at den kan holde konsentrasjonen og arbeidskapasiteten oppe gjennom hele dagen.

Hvorfor spise nok?

Enten man ønsker å holde vekten eller gå ned i vekt er det viktig å spise nok. Skal du ned i vekt er det viktig og ikke gå for lavt ned i energiinntak. Da risikerer du å miste mer muskelmasse enn nødvendig og det basale stoffskiftet vil reduseres. Hvis man stadig ligger for lavt i energiinntak vil kroppen ta dette som et signal på at kroppen ikke får nok mat og automatisk redusere sitt energibehov ved å sette ned forbrenningen

Hvorfor være mer aktiv i hverdagen?

Å få inn mer aktivitet i hverdagen er viktigere enn mange tror for energiforbruket. Dersom man er gjennomgående mer aktiv i hverdagen vil hvilestoffskiftet også bli gjennomgående høyere. Energiforbruket kan raskt øke 2-3 ganger hvis man velger å gå en tur, holde på i hagen eller leke med barna i stedet for velge godstolen. Hvor aktiv er du i din hverdag

Hvorfor komme i bedre form?

Jo bedre form man er i jo raskere kan man bevege seg og desto større vil kaloriforbruket av treningen være. Så jo bedre form du er i desto bedre effekt vil du få av treningen. Så er du i dårlig form kan det være lurt å ta utfordringen å trene seg opp til å komme i bedre form, slik at både farten og totalt kaloriforbruk øker.

Hvorfor trene på høyere intensitet?

Å trene på høyere intensitet er effektivt for å styrke hjertet og øke slagvolumet. Å øke slagvolumet vil si at hjertet pumper ut mer blod til musklene per slag hjertet slår, og med mer blod følger også mer næring og oksygen til musklene. Den økte blodmengden til musklene fører til at de kan jobbe hardere og forbrenne mer energi når du trener. Det fører til at du blir i bedre form og kan ha en høyere intensitet på treningen uten at det oppleves hardere.

Hvorfor bruke store deler av muskelmassen når du trener?

Det er i musklene forbrenningen skjer og jo flere muskler som involveres i en aktivitet jo mer energi forbrenner du, det være seg styrketrening eller kondisjonskrevende trening. Å bruke beina medfører at du bruker både rumpe, lår og legger som totalt sett utgjør en stor del av din totale muskelmasse, noe som gir større energiforbruk under treningen.

Hvorfor trene styrke?

Generelt forbruker man ikke så mye energi på selve styrketreningsøkten, men det kan allikevel ha flere positive effekter på energiforbruket ditt. Energiforbruket på styrketreningsøkten er avhengig av intensiteten, motstand på vektene og andelen muskelmasse som involveres i treningsøkten. Og jo sterkere du blir, jo større arbeid kan du gjøre i hver økt, og desto høyere blir energiforbruket under treningsøkten. Ved regelmessig styrketrening vil muskelmassen øke, noe som vil ha en positiv effekt på kroppssammensetning fordi andelen fettmasse naturlig nok reduseres med økt muskelmasse.

Det viser seg at en økning med 1-3 kg muskelmasse kan resultere i en økning i hvilestoffskifte på opp mot 8-10 % økning. Så regelmessig styrketrening kan bidra til en gunstig kroppsammensetning og et noe høyere hvilestoffskifte gjennom hele døgnet noe som kan være et viktig bidrag til å holde vekten på sikt.

(Kilde: www.greteroede.no)

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM