• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

12 april 2017

– Løping kan alle få til, uansett teknikk. Legg en slagplan og start enkelt. Formen vil bli bedre for hver eneste tur, forklarer Maxim-ambassadør Kristian Ulriksen (30).


TEKST: Marthe Katrine Myhre

FOTO: Morten Bendiksen


Løping er stadig mer fristende nå som våren er i anmarsj. Dette er tiden da mange har lyst til å komme i bedre form.

Løping mot et mål

– Alle kan kose seg med løping! Og formen vil bli bedre for hver eneste løpetur, og da gjelder det å sette seg nye mål, forklarer Maxim-ambassadør Kristian Ulriksen.

Han vet hva han snakker om. Det er ikke lenge siden han startet med begredelig form og spilte for store summer i verdens største pokerturneringer samtidig som kroppen forfalt.

Etter et veddemål med faren, begynte han å prioritere løping. Noen år senere er han en del av Norges maratonelite.

– Det er viktig å ta steg for steg. Finn et mål som er artig, trigger litt ekstra og som gir deg noe som virkelig inspirerer.

– Dager der trening ikke frister like mye som vanlig, dukker opp. Da gjelder det å ha et godt mål og en fin plan å jobbe mot, sier Ulriksen.

Lag realistisk treningsprogram

All trening er god trening. Jo mer tid du legger i det, jo bedre form og framgang vil du oppleve. Lag et realistisk treningsprogram for løpingen din, men forvent ikke gull og grønne skoger for hver eneste økt.

– Det vil være god framgang i starten for alle som endrer et treningsprogram eller startet med relativt liten treningsbakgrunn. Etter hvert vil dette stagnere, da er det viktig å holde motet oppe og ikke gi seg.

Les mer: Gjennomfør 10 km løping perfekt

LØPING ER SUNT ÅRET RUNDT – Løping kan du få til uansett teknikk. Maxim-ambassadøren Kristian Ulriksen og samboeren, ultraløper Kathrine Kvernmo løper året rundt.

Løping med egen teknikk

God løpeteknikk er det mange som snakker om – og har meninger om. Kristian er klar på at det lønner seg å gjøre det beste ut av sitt eget utgangspunkt.

– Hver enkelt løper har sin teknikk. Det gjelder å gjøre løping på sin egen måte og prøve å optimalisere. Ikke gjør de store forandringene. Det som er det beste med løpingen er at det bare er å løpe, uten å tenke for mye, sier Kristian.

Men noen tips er greit å ha i bakhodet uansett: Løp avslappet, finn en flyt og nyt at steget og kroppen drar deg framover. Ukentlig vil det som regel gå lettere og lettere.

Unngå skader – velg riktig sko 

– Løping er effektivt, men det er forholdsvis stor skaderisiko i forhold til mange andre bevegelsesformer. Ha dette i bakhodet i startfasen og underveis, råder Kristian Ulriksen.

Et godt tips er å bruke sko som passer ditt steg og løpesett. De fleste, gode sportsbutikker kan hjelpe deg med å finne frem til riktig modell. Løpesko skal være behagelig og du skal få lyst til å løpe når du får på deg skoene.

For å unngå ensidig belastning, er det også smart å bytte ut noen løpeøkter med andre treningsformer. Aquajogging, ellipse, litt sykkel og styrketrening er lurt å ha med i planen for ferske løpere.


Løping på tredemølle er bra – ute er best

Det er ikke alltid at vær og vind gjør det fristende å gå ut, eller om familiesituasjonen gjør at du ikke kommer deg ut døra. Trenden de siste årene har vært at flere og flere investerer i egen tredemølle hjemme eller har tilgang til en mølle på sitt lokale treningssenter.

Løping på tredemølle er et veldig bra alternativ, men det absolutte beste er å løpe utendørs. Det er lett å bli litt lurt av for mye løping på mølle og møtet med naturen, terrenget og asfalten kan bli litt tyngre enn ønsket, sier Ulriksen.

For å variere treningsformene er det lurt å gjøre noe annet enn bare løping. Aquajogging, ellipse, litt sykkel og styrketrening er lurt å ha med i planen for de som er nybegynnere eller løper en del.

Les mer: Slik løper du 10 km på under 40 minutter

 

 

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM