• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

17 september 2015

– Glem situps og mageøvelser! Løping, sykling og trappeløp er det som tar bort uønsket magefett, mener Lasse Tufte. Norges fremste ekspert på trening med egen kroppsvekt gir deg sine beste tips til flat mage. 

Du tror kanskje at hundervis av sit-ups og andre mageøvelser daglig gir flatere mage? Da tar du feil, ifølge Maxim-ambassadør, Lasse Tufte.

Tufte er en av Norges fremste eksperter på trening meg egen kroppsvekt – såkalt calisthenics. Han er forfatter av suksessboka med samme navn, og står bak uttallige «Tufteparker» – gratis, utendørs aktivitetsparker.

Les mer om Lasse og Tufteparkene her.

– Å trene utallige mageøvelser gir en relativt liten effekt, forklarer Tufte. 

– Det eneste man trener ved å trene magen er å bygge magemuskler, og det er jo ikke noe fettforbrennende. Aktiviteter med høy intensitet derimot, som løping, sykling og trappeløp – hjelper deg å fjerne det uønskede magefettet, forklarer treningseksperten.

 Lasse Tufte er en av Norges fremste eksperter på trening med egen kroppsvekt. Her demonstrer han et såkalt "human flag" på navnebror og OL-vinner Olaf Tufte.
Lasse Tufte er en av Norges fremste eksperter på trening med egen kroppsvekt. Her demonstrer han et såkalt «human flag» på navnebror og OL-vinner Olaf Tufte.

 

Lasse Tuftes trenings-tips for en slankere mage: 

 

Løping: 

Både langkjøring og intervalløkter er fint for å bli kvitt magefett. Du kan for eksempel ta deg en lang joggetur i marka, eller kjøre 4 x 4 minutter på en rask og effektiv måte.

Bakkeløp er også en veldig effektivt øvelse, fordi den gir deg en rask puls. Det er lurt å velge antall repetisjonen før du begynner å løpe første drag opp bakken.

Sykling

Hvis løping er uaktuelt, er sykling også et godt alternativ. Her er det likevel viktig å huske på at løping er mer effektivt enn sykling.

Ved å sykle sitter du bare i ro når du har stor fart, derfor er det også større sjanse for at kroppen hviler i nedoverbakker. Ved å løpe, er kroppen i aktivitet hele tiden uavhengig av om du er i oppoverbakke eller nedoverbakke. Da sier det seg selv at løping er en bedre øvelse enn sykling for å få fjerne litt magefett.

Trappeløp

Finn deg en trapp og løp fort opp, og gå rolig ned. Bruk samme treningsmetode som når du løper bakkeløp.

Gruppetimer

Klassiske gruppetimer som er med egen kroppsvekt er også å anbefale. Zumba, step, dansing. Alle disse øvelsene er øvelser som ikke bare treffer magen direkte, men som tar for seg hele kroppen. I disse gruppetimene får du en times intensiv aktivitet – som igjen er bra for å fjerne magefettet.

Husk: Så lenge du trener med høy intensitet spiller det ingen rolle hvilke øvelser du velger å gjøre.

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM