• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

6 mai 2016

De tre neste årene skal Maxim sørge for at deltagerne i «Den Store Styrkeprøven» har nok energi til å fullføre distansen Trondheim – Oslo. Her er Maxims sykkelambassadør Bjørn Anders Johnsen (25) beste råd mot sår rumpe på lange turer!


TEKST: Øivind Monn-Iversen

FOTO: Maximsport/@thenorthernrider


Bjørn Anders Johnsen, også kalt «The Northern Rider» på Instagram, er en av Norges beste landeveissyklister. Og han har stor respekt for som sitter 15-20 timer på sykkelsetet fra Trondheim til Oslo i «Styrkeprøven».

Helga 17-19. juni er det klart for den 50. utgaven av det elskede og hatede rittet over 540 kilometer – med Maxim som ny ernæringssponsor.

– Vi har signert en treårs avtale med «Styrkeprøven». Det vil bli servert Maxim sportsdrikke på alle drikkestasjoner, og det vil være muligheter til å handle produktene våre der man henter startnummer (Sport1 Grensen i Oslo, Swix sitt nye bygg på Lillehammer, og i Trondheim   red. anm.). Sykkel er en sport i sterk vekst, og vi synes det er veldig moro å være med på laget, forteller merkevaresjef Tom Kristoffersen.

DSC_0962
SPEKTAKULÆRT: Bjørn Anders Johnsen er for mange kjent som @thenorthernrider på Instagram, der han legger ut spektakulære bilder fra sin treningshverdag.

 

– Det er gøy at det er så stor interesse for sykkelsporten i Norge, samtykker Bjørn Anders Johnsen – som fordeler æren til flere, men kanskje spesielt til TV2, Thor Hushovd, «Birken» og de øvrige norske proffrytterne.

Selv ligger han og snuser på «topp 10» i Norgescupen på en god dag. Det betyr at han tilbringer flere timer på sykkelsetet enn de aller fleste. Bjørn Anders vet definitivt noe om støle rumper og hoven setemuskulatur.

– Styrkeprøven er en spesiell tur, det er langt… Ikke engang proffer pleier å sykle så langt. Jeg har respekt for dem som sitter så lenge på sykkelsetet, innrømmer Bjørn Anders.

 

Bjørn Anders råd mot såre rumper

  • Riktig justering av setevinkel og setehøyde er helt vesentlig. Det er individuelt hva som er en god sittestilling, men unngå at setet vipper oppover. Hvis du sitter for høyt, blir du vaggende fra side til side, noe som sliter på rumpeballene.
  • Kneet skal være lett bøyd når du har pedalen på de laveste.
  • Det er lurt å reise seg opp på sykkelen med jevne mellomrom. Dette øker blodtilførselen til setemusklene.
  • Det finnes også kremer som reduserer ubehaget når rumpa og baksiden av lårene gnir mot setet.
  • Det er viktig å tenke på hva du har innerst mot kroppen. Fuktighet og sømmer kan gi sår og rift, og uvaskede sykkelbukser er fulle av bakterier som trives i sånne omgivelser.

 

Bjørn Anders sier det er fullt mulig å gjennomføre «Styrkeprøven» selv om man ikke er veldig godt trent. Men det er  viktig å ha noen å sykle sammen med. Og skal man ha en opplevelse av annet enn bare å slite, så er det selvsagt viktig å ha et godt treningsgrunnlag. Gode forberedelser gir kontroll på både kroppen og utstyret.

– Det er også viktig å ha en plan for hva man spiser, ellers kommer man ikke i målMat og drikkestasjoner underveis er bra, men det viktigste bør man ha med seg på ryggen, påpeker Bjørn Anders.

 

2013-02-16 14.31.19
I NORGESTOPPEN: Bjørn Anders Johnsen fra Narvik er en av Norges beste landeveissyklister og ambassadør for Maxim.

Slik spiser og drikker du

Selv om inntak av mat og drikke, er individuelt og i stor grad basert på erfaring, så er det en del generelle tips. Her er noen som gjelder før konkurranse: Frukt, fiber og fett kan gi magetrøbbel inn mot konkurranse. Magre fisk- og kjøttprodukter, egg og tofu er lettere for magen. Banan er ok, men ikke for mye frukt eller juice. Melkeprodukter kan være problematisk for mange. Ris og poet kan være lettere å fordøye enn kornprodukter, kokte grønnsaker kan være lettere å fordøye enn råkost og salat.

Bestill produkter fra Maxim her! Gratis levering ved bestilling på over 500 kroner.

Det er en del variabler som styrer hvor mye sportsdrikk du skal ha underveis i en krevende konkurranse. Lengde og intensitet på økten eller konkurransen, vær og temperatur, og selvsagt hvor mye du svetter. Men det er viktig å være best mulig hydrert hele tiden. Forskning har vist at man får et dropp i blodvolum bare man svetter et par prosent av kroppsvekten. Dette kan gi trøtthet, svimmelhet og muskelkramper. Sportsdrikk gir deg væske, karbohydrater og salter som hjelper deg med å holde væskebalansen og energien oppe.

– Det er store individuelle forskjeller på hvor mye man svetter og hvor mye mineraler man taper. Derfor kan det være lurt å følge med på svettetapet ditt på trening, og bli kjent med hvor mye væske og salt du mister. På denne måten kan du estimere ditt personlige drikkebehov og hvilken sportsdrikk som passer best for deg, sier ernæringsfysiolog Tonje Dominguez til Maximsport.no

 

Topp 10-ambisjon

Bjørn Anders sine personlige ambisjoner denne sesongen er å gjøre det bra i vesentlig kortere ritt enn «Styrkeprøven».

– Jeg har ambisjoner om å være inne blant de 10 beste i Norgescupen på en god dag. Formen er bedre enn på samme tid i fjor, og forhåpentligvis blir den enda bedre ut over sesongen. Men den morsomste utfordringen kommer fra 19. til 26. juni:  – Da er det NM hjemme i Bodø. Eller nesten hjemme da. Jeg er fra Narvik, det er 40 mil unna, humrer Bjørn Anders.

 

(Kilder: Olympiatoppen/Wikipedia/Oslo Sportslager/bramat)

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM