• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

10 mai 2017

Lyst til å bli enda bedre syklist? Skal du få fremgang på sykkel, er det helt avgjørende å kjøre maksimal styrketrening.


TEKST: Marthe Katrine Myhre

FOTO: Maximsport


God styrke, kroppsholdning og bevegelighet er viktig uansett hvilken idrett du bedriver.  Er du syklist som trener til Birkebeinerrittet eller andre konkurranse, er det imidlertid lurt å prioritere den tyngste formen for styrketrening.

Tungt er bra

– Vi fokuserer mye på maksimal styrketrening. Økt maksimal styrke har vist seg særlig gunstig på arbeidsøkonomi i studier gjort de siste årene, forteller Martin Olsen. 25-åringen er en meritert syklist med bakgrunn både fra terrengsykkel og landeveissykkel. Nå er han bosatt på Lillehammer har flere år bak seg i toppen av resultatlistene i Norgescup. Den tidligere Team Joker syklisten har NM-sølv i lagtempo og 2.plass i Birkebeinerrittet i 2012.

Les også: Slik topper du sykkelformen til Birken

Styrkeøvelser for syklister

Stabilitet og kontroll i mage- og hofteregion er viktig for å sitte så stødig som mulig på sykkelen. God bevegelighet er også en avgjørende faktor. Som i all styrketrening rettet mot en spesifikk idrett, må man kartlegge egne behov ut i fra eksisterende styrker og svakheter. Samtidig er det viktig å velge øvelser som er så idrettsspesifikke som mulig.

– De store øvelsene knebøy, utfall, et bens beinpress, sideveis utfall og markløft er alle gode øvelser for syklisten. I tillegg bør det trenes en del basis styrkeøkter med forskjellige program, avhengig av individuelle behov, utdyper Martin Olsen.

– Under knebøy øvelsen må en arbeide i de posisjonene man gjør på sykkel, og med det trenger man nødvendigvis ikke gå helt ned til godkjent vektløfter bøy. Gå ned til vinkelen man har i tråkket på sykkel. Dette er et eksempel på idrettsspesifikk styrke.


    Martin foreslår følgende styrketreningsregime:

  • Kjør tungt med 2-6 repetisjoner  1-2 dager i uka, og 6-8 repetisjoner 1 dag i uka.
  • Det er ikke fokus på flere repetisjoner, da dette er utholdende styrke og gir ikke ønskelig effekt.
  • For best mulig kvalitet på styrketreningen, kjøres de som egen separatøkt i vintersesongen. Om sommeren kan styrketreningen gjerne kombineres med en annen type økt. Hensikten er at at styrken skal utvikles utenfor sesong, og vedlikeholdes gjennom konkurransesesongen.

sykling, styrketrening
LØFT TUNGT!: Martin Olsen anbefaler alle som vil bli raskere på sykkel å trene maksimal styrke.

Vintermånedene er en fin tid å prioritere styrkeøkter og bli bedre på sine svakheter, men vær oppmerksom på belastningen gjennom konkurransesesongen.

– 2-3 styrkeøkter i uka på vinteren, og èn i sesong er å anbefale. Konkurranser og reiser krever en del tid og energi. Det er viktig å være bevisst på overskudd og god restitusjon i forhold til ritt gjennom sommerhalvåret, mener Martin Olsen.

 

Les også: Her er Birken-tipsene du trenger 

 

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM