• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

6 juni 2017

Maxim ambassadør Marthe Katrine Myhre er Norges beste maratonløper. Les hennes beste tips til Birkebeinerløpet – og se video av hele løypa!


TEKST: Pål Tømmehoel

FOTO: Maximsport


Marthe Katrine Myhre (32) er en av Norges desidert beste langdistanseløpere , hun er spesialist på Birkebeinerløpet og deler gjerne litt av hemmeligheten for å løpe fort i det som ofte blir omtalt som «Norges vakreste terrengløp».

– Når du løper Birkens normaldistanse – 21 kilometer – er det helt avgjørende at du ikke åpner for tøft. De første 7-8 kilometerene har god stigning, og har du brent av for mye krefter her, kommer du mest sannsynlig til å tape masse tid i det lettere terrenget som kommer etterpå. Har du derimot porsjonert ut kreftene riktig, vil du begynne å plukke inn igjen «startrakettene» fra 10 kilometer og utover, smiler 32-åringen.

 

Drikk på hver stasjon

Som alltid på halvmaratondistansen, vil midtpartiet av Birkenløypa være en tøffere utfordring for hodet enn for beina.

Midtveis er det flott terreng, og det gjelder å få en lett og fin flyt i løpingen. Finner du en god rytme og er lett på foten, vil gjerne farten også være bra, forklarer Marthe. Hun oppfordrer alle til å drikke på hver eneste drikkestasjon underveis (Maxim er løpets ernæringssponsor og står for serveringen på drikkestasjonene red.anm), og planlegger du å bruke opp mot to timer eller mer, så bør du også bruke gel eller energibarer.

– Det lureste vil nok være å spise en halv gel eller bar rett før drikkestasjonen ved 7-8 kilometer og det samme rett før drikkestasjonen ved 15-16 kilometer. Da skal du ha fått tilført kroppen nok energi til å holde ut løpet, og du får tatt til deg drikke rett etter at du har spist.

Skotøy

– Hva så med skotøyet, Marthe?

– Den nåværende Birken-trassèen går mye på vei og sti, så en normal løpesko vil holde fint hvis det ikke har kommet store mengder regn. En ren terrengsko vil trolig oppleves som litt hard på det meste av Birken-underlaget, mens en veldig oppbygget sko med maksimal demping nok kan være noe ustabil. Men dette er jo smak og behag. Selv synes jeg en vanlig løpeskomodell har både godt nok grep og tilstrekkelig demping for Birken-løypa, forklarer utholdenhetsfenomenet som har vunnet Birken-trippelen (løp/sykkel/langrenn) tre år på rad og jobber hos Torshov Sport på Gjøvik.

Med bare dager til starten går, bør naturlig nok treningsgrunnlaget være på plass for alle som skal teste formen under Birkebeinerløpet, men det er fortsatt mulig å optimalisere noen små detaljer før startskuddet går.

– Dagen før løpet er det smart å spise en lett, men mettende middag. Dropp det tyngste kjøttet til fordel for poteter, pasta og kylling. Da bør lagrene i kroppen ha det de trenger – og du er klar for en kjempefin tur i Birkebeiner-terrenget, smiler Maxim-ambassadør Marthe Katrine Myhre.

 

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM