• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

Løping for Nybegynnere

Alle Kan Begynne Med Løping

Alle kan begynne med løping, sier vår ambassadør Mathias Stjernlöf, som har et titalls medaljer fra Sverigemesterskap i friidrett. Les vår løping for nybegynnere-guide, snør skoa og kom i gang!

Har du lyst til å starte med løping, men er usikker på hvor du skal begynne? I samarbeid med Mathias Stjernlöf guider Maxim deg gjennom de viktigste tingene å tenke på før du tar på deg joggeskoene og begir deg ut døra. Så og si alle kan begynne med løping. Det å løpe er en enkel måte å komme seg i aktivitet på og mulighetene for personlig utvikling og progresjon er nesten endeløse. Det eneste du trenger for å begynne er lysten og et par gode sko. Løping er med andre ord en av de enkleste og billigste treningsformene som finnes. Det kreves hverken personlig trener eller medlemskap på treningsstudio. I starten trenger du ikke tenke på teknikk, motbakkeløping, intervaller, makspuls eller noen av disse tingene. Det er derimot et par ting å ha i bakhodet når du begynner.

Image

Hold deg oppdatert på våre tilbud!

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Løp i ditt eget tempo

Det som er avgjørende ifølge Mathias er å ikke overdrive i starten. Kroppen din trenger tid på å tilpasse seg et nytt aktivitetsnivå. For å unngå å miste motivasjonen eller oppleve unødvendige smerter eller skader er det derfor viktig å ikke starte for hardt. Begynn roligere enn du tror er nødvendig og øk heller gradvis intensitet og distanse etter hvert. Hvis du har litt treningsgrunnlag fra før kan du begynne å løpe med en gang, turer bør vare i minimum tretti minutter for å gi utbytte. Husk at kroppen kun kan forbedre seg om den blir utfordret.

Om du har lite treningsgrunnlag og tanken på å løpe virker avskrekkende, start med å gå tretti minutter, fire til fem ganger i uken. Når du begynner å kjenne deg mer selvsikker og gåturen blir enklere, setter du opp tempoet og distansen du går. I løpet av et par uker er du klar til å begynne å løpe.

 

Bruk miljøet når du løper

Et godt tips i denne perioden er å bruke miljøet rundt deg. Start for eksempel med å løpe lengden mellom to lyktestolper før du går distansen til neste. Når du kommer frem dit, løper du til neste lyktestolpe før du begynner å gå igjen. Fortsett med denne alterneringen mellom gåing og løping til økten er over. Neste økt kan du øke distansen du løper til to lyktestolper, mens du holder gåingen til kun en. Slik fortsetter du å øke distansen du løper til du kjenner at du ikke trenger gå-pausene lenger. Å ha visuelle mål kan være en smart og kreativ måte å motivere deg selv på, samtidig som det blir vanskeligere å prøve ta snarveier i treningen.

Hvis du lurer på hvor fort du skal øke belastningen på øktene så lytt på signalene kroppen din gir deg. Kroppen vet hva den er kapabel til og hva den trenger. Så lenge du gir kroppen tilstrekkelig med hvile og riktig næring før, under og etter økten vil den belønne deg med et overskudd, både fysiske og mentalt, understreker Mathias.

Klare mål gjør løpingen mer givende

Sist men ikke minst, sett deg tydelige mål, hva er det du ønsker å oppnå med løpingen? Ønsker du å få en ny og bedre livsstil, komme i form til etappen du skal løpe under holmenkollstafetten eller kanskje du har en drøm om å løpe maraton en gang. Uansett hva slags mål du har, kan løping hjelpe deg å nå det målet. Ha målet klart i hodet fra du snører skoene før økten til du går inn inngangsdøra etter endt trening. Da er det aldri noen tvil om hva du jobber mot.

Delmål er også gode å sette for seg selv. Delmål fungerer som veiskilt hvor avstanden til destinasjonen blir kortere og kortere- Etter hvert som du når delmålene dine vil du tydelig se fremgangen din, samtidig som det endelige målet der fremme ikke virker så langt unna lenger. Et eksempel kan være å finne en fast rute du liker, med en distanse du er komfortabel med. En gang i uken legger du løpeturen til denne ruten og tar tiden på deg selv, delmålet blir da å bli kjappere for hver uke, noe som er veldig oppnåelig, spesielt i begynnelsen.

DET ER INGEN REGLER I LØPING

Løping kan for noen virke ensformig og føre til mangel på motivasjon i lengden, men i bunn og grunn er det bare fantasien som setter grenser. Løping kan foregå inne på tredemølle, ute i bymiljø eller på skogstier. Videre er intervaller, bakkeløp, langdistanseløping og orientering bare noen få eksempler på løpetrening.

Det er ingen regler i løping, det viktigste er at du finner noe som passer deg og som du trives med. Gjør løping til et høydepunkt i stedet for en ren forpliktelse.

Det er ingenting som hindrer deg fra å komme deg ut og nå dine mål, uansett om det i første omgang er å løpe 15 minutter i strekk eller fullføre et halvmaraton. Så snør på deg skoa, ta med deg en god spilleliste, podcast eller venn og kom i gang!

Image

Få 15% Rabatt på sportsernæring til Løping!

Meld deg på vårt nyhetsbrev nå.

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM