• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

14 juli 2015

8000 kalorier daglig, massasje og god nattesøvn er nøkkelen til at Alexander Kristoff & co orker 21 dager med råkjør i Tour de France.

Tour de France 2015 er rett rundt hjørnet. Da skal det sykles fra morgen til kveld i tre lange uker. Til sammen skal proffsyklistene gjennom 21 etapper. I den forbindelse har Maxim og sykkelekspert Mads Kaggestad sett nærmere på hvordan rytterne henter seg inn igjen mellom disse tunge etappene.

Restitusjon er nøkkelen til suksess 

Hver enkelt rytter forbruker enorme mengder væske under en Tour de France.etappe. Derfor får syklistene i seg mye væske så fort de kommer til målstreken. Her er det opp til hver enkel utøver hva de foretrekker, men ofte går det i vann, brus, sportsdrikk eller fruktcocktail full av vitaminer.  Deretter går de til lagbussen for å ta på seg tørt tøy. Deretter er det viktig å få i seg kjappe karbohydrater. Derfor får rytterne som regel sportsbarer og baguetter – gjerne med ost og skinke for å fylle opp lagrene i muskulaturen. Så de de setter seg på en sykkelrulle og sykler rolig i 10-15 minutter for å få ut melkesyra fra bena.

Til slutt kjører rytterne til hotellet for ytterligere restitusjon som innebærer hvile og massasje. Med en 30 minutters massasje får de knadd muskulaturen etter en hard dag på sykkelsetet.

Massasjen er noe rytterne ser fram til. Her får de stimulert blodsirkulasjonen i tillegg til at det er svært avslappende, sier tidligere proffsyklist Mads Kaggestad til Maxim.

– Etter gutta er blitt pleiet, skyller de av alt av massasjeolje på beina før de spiser middag rundt klokken 20.00 hver dag. Her får rytterne servert vanlig husmannskost, som for eksempel kylling eller kjøtt og pasta eller ris. Det står også alltid kokte grønnsaker på bordet, forklarer Kaggestad.

Måltidene avsluttes gjerne med yoghurt eller noe annet godt som ulike kaker.

Videre utover kvelden har rytterne mat, drikke og frukt tilgjengelig om de skulle bli sultne etter middagen.

 

Kjempefrokost

Det er opp til hver enkel utøver når de legger seg om kvelden, men en god søvn er optimalt for å kunne prestere best mulige på etappene dagen etter. Men allerede neste morgen er maten i fokus igjen. Rytterne er helt avhengig av en god frokost for å kunne prestere best mulig under etappen samme dag. Derfor kan måltidet gjerne besto av tre retter.

Noen starter med en musliblanding eller grovt brød med pålegg, før de etterpå spiser en omelett og gjerne avslutter med en stor porsjon med pasta.

For syklistene som er oppe ekstra tidlig, er det også normalt å spise to frokoster før rittet starter.

– Syklistene bruker svært lang tid på frokosten, slik at de får i seg nok næring før rittet. Er du tom for energi under en etappe, kan du fort gå på en smell som varer gjennom hele touren sier Kaggestad – som selv syklet profesjonelt for Credit Agricole mellom 2003 – og 2007.

 

Rutine

En sykkeletappe kan vare i alt fra 4 til 6 timer, derfor er syklistene svært bevisste på å fylle opp lagrene med sportsbarer, gel og energidrikke underveis på selve etappen for å prestere best mulig. For å få litt variasjon i kosten, får også noen av lagene spesiallaget ”sykkelmat” fra bakerier.

– Alt handler om rutine,  og man begynner å tenke på morgendagen allerede i det man passerer målstrekenJo mer syklistene får i seg av sportsbarer og liknende, jo bedre utgangspunkt har de til å restituere seg for dagen etter. Syklistene brenner mye energi på en etappe, derfor er det viktig å gjøre det motsatte av de som slanker seg; nemlig å spise mye, forklarer Mats Kaggestad.

Å spise mye betyr rundt 8000 kalorier daglig under touren for at syklistene skal kunne prestere best mulig.

Dette programmet kjører proffsyklistene daglig for å hente seg inn igjen til neste etappe.

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM