• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

5 juli 2017

For de fleste av oss er motivasjon noe som kommer og går, særlig når det gjelder trening og kosthold. Men det ser ut som det er lettere for noen å beholde motivasjonen år etter år. Sabina Dufberg er personlig trener og har hjulpet deltakerne i TV-programmet Biggest Loser med å motivere seg selv til en stor livsstilsendring.

Motivasjon skaper handling

– Ordet motivasjon kommer fra det latinske movere, som betyr ”skape bevegelse”. Det handler om drivkreftene bak handlingene våre, det som får oss til å gjøre det vi gjør. Alt det som ligger bak atferden vår er det som til sammen utgjør motivasjonen vår, forklarer Sabina.

Når det gjelder trening, virker det som om noen har lett for å finne fram til motivasjonen, mens andre konstant ser ut til å kjempe i motvind.

Hvorfor har noen mennesker sterkere motivasjon enn andre?

– Motivasjon går ofte hånd i hånd med indre styrke og balanse. Et balansert og lykkelig menneske med god selvinnsikt og selvkontroll har ofte større kapasitet til å beholde motivasjonen, sier Sabina.

Derfor mister du av og til motivasjonen

Det er vanlig at man har sterk fremdrift, begynner å trene og jobber hardt i noen uker, for deretter å falle tilbake i gamle mønstre. Hvis du kjenner deg igjen i denne beskrivelsen, er du ikke alene.

Hva er den vanligste grunnen til at man mister motivasjonen til å trene?

– At man innerst inne mangler tro på at det er mulig å oppnå det man vil. Vi spenner ofte bein for oss selv ved å strebe mot urimelige mål som vi egentlig ikke har tro på. Da blir det vanskelig å håndtere motgang og stress i livet, og motivasjonen forsvinner ofte som dugg for solen.

Slik motiverer du deg selv til å trene

Så hva kan man gjøre for å finne motivasjon og holde den oppe?

– Ikke fokuser bare på ytre mål. Sett av tid til mindfulness og mental trening for å finne indre styrke og bli mindre avhengig av faktorer som du ikke alltid har kontroll over, avslutter Sabina.

Til slutt, hva er dine tre beste tips for å holde motivasjonen oppe hele året?

  1. Den langsiktige visjonen for treningen kan lett føles for stor og fjern. Del opp veien dit i flere mål og mindre delmål. Sett opp smarte mål som er spesifikke, målbare, attraktive, realistiske, tidsbestemte og enkle.
  2. Legg merke til, og sett pris på, alle positive forandringer som treningen gir, selv om de er små. Fremgang gir mer fremgang.
  3. Gi deg selv anerkjennelse hver dag for fremskrittene du gjør, og vær overbærende når du mislykkes. Husk at det er helt naturlig å ta tre skritt frem og ett tilbake. Bytt perspektiv – slutt å fokusere på motgangen og begynn å definere deg selv ut fra fremskrittene i stedet!

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM