• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

13 mars 2016

For mange kan veien til treningsmålene sine føles som ren tortur. For Maxims nye ambassadør, ultraløper Jon Henie, er det nettopp smerten og selvpiningen som gjør trening gøy.


TEKST: MAGNUS MJØRUD

FOTO: INSTAGRAM


På dagtid jobber Jon Henie som prosjektlederassistent for en byggentreprenør i Oslo. Fritiden tilbringer han i stor grad på treningssenteret, på et sykkelsete eller ute på løpetur. Treningshverdag deler han gjerne med publikum på sosiale medier – og for noen uker siden vant han kampen om å bli Maxims nye ambassadør!

– De siste fire årene har interessen min for trening økt drastisk. Jeg trener vel fem til syv ganger i uken tenker jeg, forklarer Jon Henie.

– Jeg har spilt amerikansk fotball i fem år for Eidsvoll 1814, og har også vært trener for juniorlag i tre år. Deretter begynte jeg med landeveissykling i 2012. Etter det har interessen bare økt og økt og økt, og de siste årene har jeg også blitt hekta på løping, sier 33-åringen.

 

Deltar i ultraløp

– Jeg har et mål i 2016 om å løpe Salomon Xreid. Det er et ultraløp som de siste tre-fire årene har vært på Hardangervidda med målgang på Gaustatoppen, men som nå har blitt flyttet til Senja, hvor du skal løpe Senja på langs. Det har vært målet mitt nå ett år, forteller Henie – som hadde Maxim-produkter som fast følgesvenn også før han ble ambassadør.

– Når jeg har drevet med landeveissykling, vært på treningsstudio eller trent på sykkelen hjemme har jeg alltid hatt Maxim i flaska og brukt energibarene og gelene deres. Og jeg har alltid vært veldig fornøyd, sier han.

Klikkher

Elsker selvpining

For Henie handler treningsglede om å overkomme fysiske og mentale utfordringer.

– Jeg bare elsker det når man kan sitte og pine seg selv oppover lange motbakker på landeveissykkelen. Hvis jeg for eksempel sykler fra hjemmet mitt i Sørum til Oslo, er det fire mil opp til Holmenkollen. Så sykler jeg opp til Tryvann og gjentar den turen opp og ned noen ganger før jeg sykler hjem igjen. Da har jeg fått en sykkeltur på 12 mil med mye bakkeklatring. Det er det jeg synes er gøy. Når du må presse deg så hardt fysisk at det går på det mentale. Du får det ikke vondere i kroppen, men må bare overvinne hodet ditt og fortsette, forklarer Henie.

Selv om hardhausen understreker at han ikke er Norges mest erfarne ultraløper blir ikke Salomon Xreid hans første.

– Jeg løp 88 kilometer under Oslofjorden Rundt i oktober i fjor. Da løper du kyststien fra Moss til Sandvika. Det er en lengde til som går til Horten, men jeg hadde bare meldt meg på den til Sandvika.

Løpeturen til Sandvika var et eksempel på Henies evne til å overkomme både fysiske og mentale utfordringer.

– Løpet gikk forsåvidt bra, men jeg tråkket over og rulla ankelen etter 7 kilometer. Da jeg kom i mål i Sandvika var ankelen min på størrelse med en håndball og køl svart. Så da fikk jeg presset meg både fysisk og mentalt, ler Henie.

INSPIRERER: Jon Henie deler gjerne sin treningshverdag med publikum på Instagram.
INSPIRERER: Jon Henie deler gjerne sin treningshverdag med publikum på Instagram.

Kjernemuskulatur og lange løpeturer

Henie er godt i gang med forberedelsene til Salomon Xreid. Treningsprogrammet hans består i hovedsak av trening av kjernemuskulatur og lange løpeturer.

– Jeg har et tett samarbeid med en løpetrener jeg kjenner. Han setter ikke opp en tidsplan hver dag, men vi diskuterer litt hvordan vi tenker at treningsprogrammet skal se ut fremover. Og det er jo å bygge opp kjernemuskulaturen. Også er det jo å holde beina i gang og løpe lengre turer. Rolige, men lange turer. Fokuset er å være ute over lengre tid. Ikke på å løpe 20 kilometer raskest mulig, men å la beina bli vant til å være i bevegelse over flere timer, forteller Henie.

Selv om vintersesongen ikke er ideell for trening utendørs blir det lite tid til hvile før det kommende ultraløpet.

Mandag trener jeg gjerne kjernemuskulatur på treningssenteret. Tirsdag blir det en til to timer på sykkelrulla. Kjernemuskulatur igjen på onsdag. Sykkel igjen på torsdag. Hvile fredag og løpetur lørdag og søndag. Lengden på løpeturene avhenger litt av dagsformen, forklarer Henie.

– Xreid i Senja er 122 kilometer og 5500 høydemeter på fjellsti, og jeg har jo ikke lyst til å bryte det, smiler Maxim-ambassadør Jon Henie.

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM