• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

8 juni 2015

Det gamle slagordet til Vørterøl; ”For sunnhet og styrke” kunne like gjerne vært brukt for å beskrive hvorfor aktive mennesker bruker kosttilskudd i treningshverdagen.

Vørterøl har i alle år blitt solgt under slagordet ”For sunnhet og styrke”. Hvorvidt det henger vitenskapelig på greip, kan sikkert diskuteres.  Diskuterer gjør mange også, om viktigheten av kosttilskudd. Våre Maxim-ambassadører driver med mange forskjellige idretter og treningsformer, og har forskjellige måter å bruke denne typer produkter på.  Vi har snakket med tre av dem, som alle kjører flere ukentlige treningsøkter enn de fleste.

Maxim-ambassadør Mats Johansen, og daglig leder i Robust Prestasjonsveiledning, løper lange harde løp – og har følgende refleksjoner over eget forbruk av typiske kosttilskudd i trening og konkurranse.

For meg er kosttilskudd et tilskudd til mat i perioder med meget høy treningsbelastning eller under langvarige konkurranser der det verken er praktisk eller hensiktsmessig med ”vanlig” mat. På treningssamlinger og under meget lange og høyintensive treningsøkter er jeg opptatt av kvaliteten på øktene og her er ofte sportsprodukter både praktiske og fornuftige tilskudd for å øke energiinntaket og optimalisere restitusjonen, forteller Mats – som også er fagkonsulent på ernæring.

1-4
Maxim-ambassadør Mats Johansen er daglig leder i Robust Prestasjonsveiledning og løper lange harde løp.

Mats Johansen trener blant andre Lars Christian Vold, en annen av våre ambassadører – som driver triatlon på ekstremt høyt internasjonalt nivå. Med den enorme treningsmengden han legger ned – renner energien minst like fort ut – som den kommer inn. Da er det nyttig med konsentrert energi.

Her finner du «treningsmat» før sykkelturen!

Med opptil 4 økter på en dag er restitusjon helt avgjørende. Derfor er jeg nøye på å få i meg energiprodukter underveis og rett etter trening slik at kroppen alltid har noe å bygge seg opp igjen med, forteller Lars Christian.

Fotograf Marius Wallin-4
Lars-Christian Wold er triatlonutøver på høyt internasjonalt nivå, og er helt avhengig av å gi kroppen nok energi og restitusjon i knallharde treningsperioder. FOTO: Marius Wallin

Eli Anne Dvergsdal, som er I Norgestoppen I motbakkløp, befestet nettopp sin posisjon da hun løp inn til sølv i NM. I likhet med Lars Christian, nedlegger hun et enormt antall treningstimer. Da er det vankelig å få normal mat til å strekke til!

Som idrettsutøver trenger man av og til litt ekstra påfyll. Da er det greit med energibarer og lignende produkter. Under lange treningsøkter er det ikke alltid lett å spise normalt. Barer samt energidrikke er et godt alternativ både under og etter trening. Det er jo ikke alltid middagen står klar, med en gang man er ferdig trent for dagen! forteller hun.

IMG_8687
Eli Anne Dvergsdal ble nylig nummer to i motbakke-NM og vet hva som kreves av trening og ernæring for å ute best mulig.

Trener du til halvmaraton – og trenger påfyll? Klikk her!

Konklusjonen etter vår ”mini-gallup”  er derfor klar. Moderne ”vørterøl” fungerer for aktive folk. Hvordan, og i hvilken grad man trenger det – avhenger av intensitet og kvantitet på øktene.

Relaterte blogginnlegg

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM