• Produkter for konkurranse og trening!
  • Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna

1 august 2016

Tungt å komme seg inn i treningsrytmen igjen etter deilige uker med ferie? Her er fem enkle tips som gjør dørstokkmila vesentlig kortere!


TEKST: Pål Tømmerhoel

FOTO: Maximsport.no


1: Just do it!

Nikes klassiske slagord er ikke bare tomt snakk. Det finnes alltid nok av gode unnskyldinger for å ikke trene. Litt for trøtt, litt for mett, litt for dårlig tid, litt for vondt i kroppen, litt for vondt i viljen… Lyder det kjent? Trøsten er at alle har slike tanker. Trikset er å ikke lytte for mye til dem – eller styre unna som best det lar sge gjøre når slike tanker melder seg. I stedet dropper du føleriet, tar på deg joggeskoene og løper ut av døra. (evt. inn på treningssenteret hvis det er din greie) og lar det stå til. All trening er bedre enn ingen – og du er i gang igjen!

 

2: Legg lista passe lavt

Når du koser seg deg sol og feriedager, er det helt naturlig å distansere seg fra tidspress og mas i hverdagen. Det er jo tross alt det som ER ferie! Når kropp og hodet er fullt av overskudd, er det samtidig lett å legge vel hårete planer for treningen som skal komme. Når hverdagen kommer, har vi gjerne glemt hvor stor tidsklemma er – og hvor vanskelig det i praksis er å få til x-timer i løpet av uka. Legg derfor en helt realistisk plan for hvor mange økter du skal/får til å trene i løpet av uka. Hvos hodte sier fem og timeplanen sier èn, så gå for det siste, Å hele tiden føle at man er på etterskudd med treningen er oppskrift på dårlig motivasjon. Igjen: All trening er bedre enn ingen.

 

3:  Fast plass i timeplanen = gode treningsvaner

Tid er knapphetsgode i 2016. Sett av faste tidspunkter i uka når du skal trene. Om det er morgen, middag eller kveld, er ikke så nøye. Men faste tidspunkter virker gjerne forpliktende, og gjør uka lettere å planlegge. Jo mer forutsigbar treningshverdagen er, jo lettere er det å skaffe seg gode treningsvaner.

 

4: Tre hardt – tren sammen

For å bedre formen, er vi avhengig av å trene tøft av og til. Kroppen er avhengig av å ta seg ut med jevne mellomrom for å øke kapasiteten – og disse øktene er gjerne både slitsomme og litt vonde. Det er ofte tøft å motivere seg til å ta de hardeste treningsøktene alene, men sørger du for å ta disse enten sammen med en treningskompis/venninne  eller en treningsgruppe, er det mye lettere å ta de tøffeste takene. Det å konkurrere mot noen eller slite seg ut sammen, gjør sl at vi klarer å ta ut det lille ekstra som gjør økta spesielt bra.

66312_product.jpg

5: Ikke gå tom

De fleste av oss spiser og drikker litt ekstra godt i ferien. Og slik skal det være. Tilbake i hverdagen ønsker vi gjerne å stramme inn livreima litt, og kanskje gå ned én kilo eller to. Da er naturlig for de fleste av oss, å være litt mer forsiktige med hva vi putter i oss. Når du trener, er det imidlertid en dårlig idé å spise og/eller drikke lite. For å kunne yte maks – og i det hele tatt orke å ta i – trenger kroppen næring før-, under- og etter trening. Med andre ord er det en dårlig idé å brått redusere voldsomt på næringsinntakt og samtidig gire opp treningen etter sommeren. Da vil du etter all sannsynlighet oppleve å bli slapp, uopplagt og gå tom under lengre økter. Med andre ord en dårlig treningsopplevelse som vil gi deg mindre lyst til å gå løs på neste økt. Tilsvarende god idé, er det å skifte ut kaloririk «ferieføde» med normalt, sunt kosthold og tilføre kroppen litt ekstra energi når treningen krever dette. Vi i Maxim anbefaler naturligvis våre egne barer, geler og energidrikke som en god treningskamerat.

 

Lykke til med høstsesongen!

 

 

Relaterte blogginnlegg

FÅ GODE TILBUD
Ønsker du å motta våre gode tilbud først? I tillegg til en rekke eksklusive medlemstilbud? Meld deg på vårt nyhetsbrev i dag!

Dine varer er lagt i handlekurven. For å dra nytte av rabatten, må du være logget inn som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM